eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBranża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2012

Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2012

2012-11-29 10:39

Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2012

Reklama samochodowa spowalnia © VRD - Fotolia.com

Dynamika wydatków reklamowych branży motoryzacyjnej spowalnia. Po III kwartale br. koncerny samochodowe wydały zaledwie o 8 proc. więcej niż w ubiegłym roku i zamknęły się kwotą 785,5 mln zł (726,6 mln zł rok wcześniej). Tak mały wzrost jest efektem spadającej sprzedaży nowych pojazdów oraz bardzo ograniczonych działań promocyjnych w 2012 roku -uważają eksperci domu mediowego Equinox Polska.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna ogranicza wydatki na reklamę

Liderzy w wydatkach reklamowych, sprzedają więcej

Pierwsze trzy kwartały 2012 roku przyniosły bardzo istotne przetasowania w tabeli największych reklamodawców branży motoryzacyjnej. Na pozycji lidera znalazła się marka VW z wydatkami na poziomie 60,1 mln zł (czyli o prawie 5% wydatków mniej niż rok wcześniej). W 2011 roku marka znajdowała się również na 1 pozycji z udziałem w wydatkach 8,7%. Zgodnie z przewidywaniami domu mediowego Equinox, w tym przypadku można spodziewać się dalszej ekspansji reklamowej marki, która po przejęciu salonów sprzedaży od Kulczyk Tradex, postawiła na silną ekspansję. Tegoroczne wyniki sprzedaży, potwierdzają tę tezę, a udział w rynku podskoczył do 8,41% w tym roku z 6,82% rok wcześniej.

Skoda znalazła się na pozycji wicelidera w wydatkach reklamowych i odnotowała ich wzrost 58,7 mln zł w tym roku (42,5 mln zł rok wcześniej). W porównaniu z ubiegłym rokiem Skoda awansowała na drugą pozycję z 9 miejsca. Marka przyjmuje agresywną strategię i w tym roku sprzedała już 25 440 aut, poprawiając swój udział w rynku do 12,3% z 11,5% rok wcześniej.

Kolejną pozycję na podium zapewnił sobie Peugeot z budżetem 56 mln zł.(wzrost o ponad 10% w stosunku do ostatniego roku). Marka utrzymuje swój udział w rynku na poziomie 4,16% z zarejestrowanymi 8 624 sztukami aut, co uplasowało ją na pozycji numer 11.

Z podium z roku ubiegłego zepchnięte zostały marki Fiat i Citroen. Koncern z Turynu czeka trudny rok. Sprzedaż aut zmniejszyła się do poziomu 9 797 sztuk w tym roku, a udział w rynku skurczył się do 4,7% z 6,5% rok wcześniej. Inwestycja reklamowa została zredukowana w tym roku do 51 mln zł z 59 mln zł. Natomiast Citroen w analizowanym okresie znalazł się na 9 pozycji z wydatkami 42,5 mln zł: spadek o 23,3% w stosunku do roku poprzedniego. Marka sprzedała w ciągu pierwszych 3 kwartałów tego roku 7 722 sztuki aut (-2% mniej rok do roku). Przed Fiatem poza pierwszą trójką znalazła się Toyota z wydatkami rzędu 56,4 mln i udziałem 7,2% (rok wcześniej zajmowała 6 miejsce i miała wydatki o 6 mln zł niższe). Toyota utrzymuje trzecią pozycję w rankingu sprzedaży z wynikiem ponad 15 000 sztuk samochodów i należy do niej 7,27% rynku.

fot. VRD - Fotolia.com

Reklama samochodowa spowalnia

Na pozycji lidera znalazła się marka VW z wydatkami na poziomie 60,1 mln zł (czyli o prawie 5% wydatków mniej niż rok wcześniej).


Pomimo ogólnego trendu zastoju na rynku samochodów popularnych nieźle radzą sobie koreańskie koncerny Kia i Hyundai. Sprzedaż tych dwóch marek oscyluje na blisko 11% rynku i jest na poziomie 22 000 aut. Ich wspólny udział w wydatkach reklamowych w tym roku wyniósł ponad 10%. Hyundai znalazł się na 10 pozycji, a Kia się na 11. Koreańczycy powoli budują siłę swoich marek na rynku polskim. W 2005 roku ich udział w wydatkach reklamowych wynosił niewiele ponad 5%, a spontaniczna świadomość marki nie przekraczała 16%, a w tym roku dynamika wzrostu sprzedaży oscylowała w okolicach 20%.

Kolejna marka ze stajni GM radząca sobie nieźle na polskim rynku to Chevrolet. Chevrolet zamknął sprzedaż w ciągu pierwszych trzech kwartałów na poziomie 8 338 sztuk, co dało mu 4,03% udziału w rynku, a z inwestycją reklamową przekroczył 26,8 mln zł , co dało mu 3,4% udział w wydatkach (rok wcześniej miejsce 12, z inwestycją rzędu 22 mln zł).

Niestety mało ciekawie wygląda sytuacja samochodów francuskich. W tym roku zanotowały one udział w wydatkach na poziomie 18,7%, rok wcześniej ponad 21%. Podczas gdy Citroen i Peugeot utrzymują swój udział w rynku, najgorzej wiedzie się marce Renault, której sprzedaż spadła o ponad 20% w tym roku.

Udział w wydatkach samochodów luksusowych BMW, Audi i Mercedes ukształtował się na poziomie 8% co jest wynikiem prawie dwa razy wyższym niż rok wcześniej i świadczy o dobrej kondycji tego segmentu samochodów. Rejestracje tych marek aut w tym roku wzrosły o 23%. Największą dynamikę spadku z TOP 15 największych reklamodawców odnotował Ford, który zarejestrował w tym roku 12 814 aut, z udziałem 6,19%. Inwestycja reklamowa na poziomie 19 mln zł i 15 pozycja w wydatkach w tym roku vs 30,6 mln zł i pozycja 11 rok wcześniej.

 

1 2

następna

Wskaźnik optymizmu XI 2012

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: