Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2012
2012-11-29 10:39
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna ogranicza wydatki na reklamę
Ciekawie wyglądają analizy wydatków koncernów per zarejestrowane auto. Biorąc pod uwagę Top 10 marek w sprzedaży tegorocznej jesteśmy świadkami wzrostu kosztu reklamy na sprzedane auto o ponad 5% (w stosunku do ubiegłego roku). Za 9 miesięcy tego roku koszt ten zamknął się kwotą 3794 zł. Prym wiedzie w tym roku marka Ford z kosztem nie przekraczającym 1500 zł, a listę zamyka Audi z wynikiem ponad 5,5 razy wyższym.
Największe inwestycje w telewizję, wygranym również Internet
Najważniejszym kanałem komunikacji reklamowej dla branży samochodowej stało się kino, gdzie odnotowano wzrost wydatków na poziomie 45% do ponad 41 mln zł. Na drugim miejscu znalazło się Radio – wzrost o 23% (do 148 mln zł) i o 18% w magazyny (97 mln zł).
Telewizja powiększyła inwestycje o 3%, do poziomu 385 mln zł utrzymując prawie 50% poziom udziału w wydatkach z ubiegłego roku. Koncerny próbują zawłaszczyć przestrzeń medialną dla siebie i konkurować na wszystkich polach komunikacji. Należy zwrócić uwagę, że wydatki nie obejmują medium internetowego.
Eksperci domu mediowego Equinox oceniają, iż w to medium branża może inwestować od 10 do 15%. Niejednokrotnie z zapewnień przedstawicieli koncernów padały deklaracje, że inwestycje reklamowe w tym roku będą silnie wspierane w Internecie. Analitycy uważają, że może dochodzić do sytuacji, gdzie budżety reklamowe ustabilizują się na przełomie lat 2011 i 2012, ale będą migrowały do medium internetowego, który nie jest niestety monitorowany. Poziom wydatków branży motoryzacyjnej w ogóle wydatków na Internet, wg całorocznego raportu IAB AdEx 2011, wynosi 10%. Branża motoryzacyjna jest czwartą najwięcej wydającą branżą w Internecie po finansach, telekomach oraz handlu. Całość wydatków w 2011 jest szacowana na 1948 mln PLN, więc branża motoryzacyjna będzie alokować ok. 200 mln zł w to medium.
Sezonowość wydatków
Wzorzec sezonowości w tym roku został mocno zachwiany z powodu Euro 2012. W drugim kwartale branża wydała na reklamę 67 mln zł więcej aniżeli rok wcześniej. Zauważalny jest wzrost inwestycji przed Euro 2012, W tym roku w okresie marzec – maj wydano aż o 34% więcej niż rok wcześniej tj. prawie 380 mln zł. Inwestycja bardzo zwolniła w 3 kwartale tego roku (-37 mln zł mniej rdr). Mimo tego, ze wrzesień zawsze był uważany za miesiąc ożywienia popytu, w tym roku zarejestrowano tylko 4,4% więcej aut niż w sierpniu, co daje bardzo poważny sygnał ostrzegawczy, ze branża zwalnia i jeśli nie znajda się zewnętrzne bodźce ją pobudzające, to możemy w przyszłym roku sprzedaż nowych aut zamknąć suma 200 000. We wrześniu inwestycje w reklamę branży były niższe o ponad 21 mln zł.
Kolejne miesiące
Eksperci domu mediowego Equinox Polska uważają, że aby pobudzić popyt, trend wzrostu wydatków w tej kategorii utrzyma się również na jesieni. Niemal pewne jest, iż w obliczu zahamowania popytu na nowe samochody firmy położą większy nacisk na promocję i reklamę w celu przyciągnięcia klientów do salonów. Koncerny będą kusić upustami cenowymi, dodatkowym wyposażeniem za złotówkę, korzystnymi warunkami kredytowymi oraz wydłużającymi się okresami gwarancji. Te wszystkie mechanizmy należy przekazać i pokazać klientom, tak wiec w najbliższych miesiącach należy się spodziewać wysokiej fali komunikacji pochodzącej z tego sektora. W przyszłym roku koncerny samochodowe zapowiadają premiery nowych modeli i zapewne to również spowoduje, że (pomimo malejącej sprzedaży aut) wydatki reklamowe będą utrzymywały się na porównywalnym do obecnego poziomu.
![Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013 [© zagandesign - Fotolia.com] Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Branza-motoryzacyjna-a-wydatki-na-reklame-I-IX-2013-128957-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)