Rynek reklamy - prognozy
2012-12-02 00:10
Przeczytaj także: Rynek reklamy przegania polską gospodarkę
W Polsce internet rośnie najszybciej
U nas, podobnie jak w USA, wydatki na reklamę prasową w 2011 zmniejszyły się o 8 procent w stosunku do roku ubiegłego. Spadek z 784 do 616 milionów złotych spowodowany jest najprawdopodobniej przesunięciem budżetów w kierunku reklamy internetowej. Potwierdza to 23-procentowy wzrost wydatków na tę formę promocji w 2011 roku, przy średniorocznym wzroście na poziomie 28 procent (w ciągu ostatnich 4 lat: 2008: +62%, 2009: + 12%, 2010: +15%, 2011: +23%). Klienci cenią internet przede wszystkim za większą skuteczność oraz lepsze możliwości dotarcia do grupy docelowej. Duże znaczenie ma też zmiana upodobań i przyzwyczajeń Polaków, którzy coraz chętniej sięgają do elektronicznych źródeł informacji.
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę internetową w Polsce
Co ważne, także w Polsce rynek reklamy mobilnej już teraz rozwija się bardzo dynamicznie. Według badania zanox Mobile Performance Barometer nasz kraj może pochwalić się największym wzrostem przychodów ze sprzedaży w sektorze mobilnym, aż o 722 procent. – Zajmujemy pierwsze miejsce pod tym względem w Europie. Wyprzedzamy Szwecję, kraje Beneluksu, Włochy, Hiszpanię oraz Niemcy. Nasz kraj dystansuje europejską średnią, w której wzrost wynosi 313 procent. Wartość rynku jest szacowana natomiast na 120 milionów euro – wyjaśnia Jakub Maj z zanox.
Prognoza rozwoju rynku polskiej reklamy
W dobie spowolnienia gospodarczego oraz bardzo dynamicznego rozwoju technologii reklamodawcy coraz częściej wybierają interaktywne formy promocji. - Powodem takiego stanu jest m.in. konieczność optymalizacji kosztów, a reklama internetowa pozwala na pełną kontrolę wydatków. W tym kanale bardzo łatwo można sprawdzić efektywność kampanii, co w przypadku prasy, radia lub telewizji jest o wiele trudniejsze i pociąga za sobą dodatkowe koszty. – Przewidujemy dalszy dynamiczny wzrost wydatków na promocję w sektorze internetowym. Polska jednak zaczyna już odczuwać skutki drugiej fali kryzysu gospodarczego, dlatego też stacje telewizyjne już teraz prognozują spadek wydatków nawet o 9 procent. Nie ma to jednak zastosowania w przypadku reklamy internetowej – mówi Piotr Krawiec z agencji Praktycy.com. – Przewidujemy, że wartość tego rynku w 2016 roku osiągnie poziom 3,1 miliarda złotych, co da prawie 60-procentowy wzrost w stosunku do roku 2011.
Z kolei rynek reklamy mobilnej zwiększy się ponad czterokrotnie. Globalny kryzys wymusza jedynie optymalizację wydatków i przesunięcia budżetów w kierunku bardziej efektywnych form dotarcia do klienta – dodaje.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)