eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySektor TSL a trendy HR

Sektor TSL a trendy HR

2012-12-04 13:49

Sektor TSL a trendy HR

Sektor TSL a trendy HR © Val Thoermer - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Jak pokazuje raport ManpowerGroup "Trendy HR w sektorze Transport Spedycja Logistyka", spowolnienie gospodarcze odczuwane jest przez większość przedstawicieli tej branży w Polsce. Głównymi wyzwaniami firm TSL są przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów oraz poszukiwanie oszczędności kosztowych. Dla zdecydowanej większości pracodawców istotnym problemem jest również niedobór talentów.

Przeczytaj także: Czy polski sektor TSL jest gotowy na deglobalizację?

Przeprowadzone przez ManpowerGroup badanie „Trendy HR w sektorze Transport Spedycja Logistyka” miało na celu poznanie obecnej sytuacji oraz planów firm działających w tym ważnym dla gospodarki sektorze: największych wyzwań, kierunku rozwoju elastycznych form zatrudnienia, prognoz zatrudnienia w bliższej i dalszej perspektywie, kwestii niedoboru talentów. Ankieta on-line zrealizowana została we wrześniu br. Respondentami, którzy wzięli w niej udział były osoby odpowiedzialne za politykę personalną oraz osoby zarządzające firmami działającymi w branży TSL.

Jak pokazują wyniki badania „Trendy HR w sektorze Transport Spedycja Logistyka”, aż 73% respondentów zadeklarowało, że odczuwa spowolnienie gospodarcze. Zdecydowana większość firm zauważa znaczne pogorszenie, oceniając obecną koniunkturę jako słabą oraz niestabilną. Niewielki procent badanych określił aktualne warunki do prowadzenia biznesu w Polsce jako dobre.

Głównymi wyzwaniami związanymi ze współczesnym rynkiem pracy, z którymi obecnie zmagają się firmy z branży TSL okazały się być przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów (68% wskazań respondentów), a następnie rosnące oczekiwania kandydatów (41%). Ważną kwestią dla badanych przedsiębiorstw są również zmiany demograficzne i wizerunek – oba te czynniki są wyzwaniem dla prawie co piątej ankietowanej firmy (18%). Jeśli chodzi o stojące przed badanymi firmami wyzwania wewnętrzne, respondenci najczęściej wskazywali na poszukiwanie oszczędności kosztowych (73%) oraz nacisk kładziony na zwiększenie efektywności (64%). Zdradza to chęć osiągania wysokich wyników i stanu dobrej prosperity przy jednoczesnym zachowaniu po-recesyjnej ostrożności do inwestowania środków finansowych. Na dalszych miejscach uplasowały się kwalifikacje pracowników (23%) i ograniczenia dotyczące stałego zatrudnienia (14%).

fot. mat. prasowe

Z jakimi wyzwaniami zmaga sie obecnie Państwa firma?

Największe wyzwanie, z którym obecnie zmagają się firmy z branży TSL to rosnące oczekiwania klientów; czynnik ten odczuwany jest przez 68% przedsiębiorców.


– Spowolnienie gospodarcze jest odczuwane przez zdecydowaną większość sektorów na polskim rynku. Takie sygnały otrzymujemy od naszych partnerów biznesowych, – komentuje Tomasz Walenczak, Dyrektor Regionalny Manpower w Polsce. – Jednak jak wynika z naszych obserwacji oraz prowadzonych przez ManpowerGroup badań , sektor TSL należy do jednych z najbardziej optymistycznych i stabilnych w naszym kraju. Oceniając ten stan z dystansu, pewne pogorszenie nastawienia pracodawców wobec ich deklaracji sprzed roku, nie musi oznaczać złej sytuacji w branży jako takiej, a raczej ostrożną postawę wobec zmian zachodzących na rynku, – dodaje Tomasz Walenczak.

fot. mat. prasowe

Z jakimi wyzwaniami wewnętrznymi zmaga się obecnie Państwa firma?

Jako najważniejsze zadania stojące przed ich firmami badani najczęściej wskazywali na potrzebę oszczędności kosztów (73%) i nacisk kładziony na zwiększenie efektywności (64%).


Chcąc sprostać coraz większym wyzwaniom na zmieniającym się dynamicznie rynku pracy, przedsiębiorcy wdrażają coraz bardziej innowacyjne usługi. Przykładem jest outsourcing funkcji, stosowany przez co drugą przebadaną firmę sektora TSL, spośród których prawie połowa stosuje outsourcing funkcji dodatkowych (45%). Co czwarta przebadana firma (27%) stosuje outsourcing wybranych funkcji HR. Praca tymczasowa to usługa, z której korzysta prawie połowa z nich (41% wskazań). Elastyczne formy zatrudnienia oceniane są jako rozwiązanie średnio wspierające biznes przez co drugiego pracodawcę (59%), a wysoko przez co dziesiątego (9%).

fot. mat. prasowe

Jaki rodzaj outsourcingu stosuje Państwa firma?

Wśród tych firm, które stosują outsourcing funkcji, prawie połowa (45%) wdrożyła outsourcing funkcji dodatkowych (np. sprzątanie, recepcja, ochrona), a co czwarta firma korzysta z outsourcingu wybranych funkcji HR i z outsourcingu IT (27% dla obu).


Połowa przebadanych pracodawców zamierza zwiększyć zatrudnienie całkowite w poszczególnych kwartałach nadchodzącego roku lub też w dalszej perspektywie (50%). Wprowadzenie redukcji w ciągu najbliższych miesięcy zadeklarowała prawie co czwarta firma (23%). Dużą grupę pracodawców stanowią ci, którzy wahają się jeszcze z decyzjami kadrowymi (41%).

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: