Polscy internauci 2012
2012-12-06 12:43
Przeczytaj także: Internetowe portale o zdrowiu
Popularność portali społecznościowych zaczyna powoli maleć
68% użytkowników Internetu odwiedza portale społecznościowe przynajmniej okazjonalnie (79% w roku 2010), a jedna czwarta z nich odwiedza je codziennie. Czterech na dziesięciu użytkowników Internetu posiada profil na co najmniej jednym portalu społecznościowym i regularnie z niego korzysta. Odsetek ten maleje z wiekiem, od 78% wśród najmłodszych do 17% wśród najstarszych respondentów. Co interesujące, z portali społecznościowych korzysta coraz więcej osób z najmłodszej grupy wiekowej, a mniej z najstarszej (w porównaniu z ubiegłym rokiem). Może to wynikać ze zmieniającego się trendu popularności pomiędzy dwoma najczęściej użytkowanymi portalami społecznościowymi w Polsce: nk.pl i facebookiem.
5. Kultura
Płatny dostęp do treści kulturalnych w Internecie jest rzadko spotykanym zjawiskiem. Czterech na dziesięciu użytkowników Internetu ściąga pliki za darmo. Jedynie sporadycznie użytkownicy Internetu twierdzą, że płacą za ściąganie plików (zwykle filmów i muzyki). Odsetek osób płacących za dostęp do filmu podwoił się w porównaniu z rokiem ubiegłym - może się to wiązać z rozwojem rynku platform VOD (wideo na żądanie) w Polsce.
fot. mat. prasowe
Przeciętnie, ile godzin tygodniowo korzysta Pan(i) z Internetu?
Jedna trzecia użytkowników pracujących korzysta z Internetu w pracy. Ponad połowa uczących się korzysta w szkole.
Ściąganie różnych treści bezpłatnie, często nielegalnie, jest zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem. Użytkownicy ściągają głównie filmy i muzykę (jedna czwarta respondentów ściąga treści bez płacenia), a także, w mniejszym stopniu, gry (pobierane za darmo przez 9% użytkowników) oraz polskie i zagraniczne seriale (7% użytkowników).
fot. mat. prasowe
Jaki rodzaj dostępu do Internetu posiada Pan(i) w domu?
Najbardziej popularnym rodzajem połączenia z Internetem w Polsce jest połączenie szerokopasmowe, używane przez nieco mniej niż 3/4 osób,które mają dostęp do Internetu w domu
6. Regulacja i kontrola
Rośnie ostrożność Polaków w stosunku do Internetu
Polacy uznają informacje płynące z Internetu za nieco mniej wiarygodne, niż w roku ubiegłym – dotyczy to zwłaszcza użytkowników Internetu. Obecnie, 36% respondentów (44% użytkowników Internetu) uważa, że informacje te są wiarygodne. Postrzeganie informacji uzyskiwanych w sieci jako wiarygodnych maleje wraz z wiekiem. Internet nie jest postrzegany jako źródło władzy politycznej, mimo że w odniesieniu do wyników z ubiegłego roku Polacy przypisują mu obecnie większy potencjał. Częściej twierdzą, że dzięki korzystaniu z Internetu, ludzie tacy jak oni mają więcej do powiedzenia na temat działań rządu. Może być to wpływ powszechnych protestów przeciw regulacjom ACTA w Polsce, które uniemożliwiły przyjęcie traktatu. Ponad połowa Polaków słyszała o debacie i wiedziała, czego ona dotyczy, natomiast 5% wzięło aktywny udział w działaniach dotyczących ACTA.
7. Zmienne psychologiczne
W niniejszym badaniu wykorzystano cztery zmienne powszechnie stosowane w psychologii społecznej w celu zróżnicowania użytkowników Internetu i osób z niego niekorzystających względem założonych czynników. Użytkownicy Internetu uważają, że ich życie zależy od nich samych, a nie od przeznaczenia, częściej niż osoby z niego niekorzystające.

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)