Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2012
2012-12-10 10:51
Perfumy © Evgeny Dubinchuk - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2011
Polacy się bogacąJak wynika z najnowszego raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, w 2012 roku miesięczny dochód brutto powyżej 7,1 tys. zł osiągnie w Polsce nawet 751 tys. osób, tj. o blisko 23 tys. osób więcej niż w 2011 i o 90 tys. więcej niż w 2010 roku. Łączny dochód do dyspozycji tych konsumentów w całym 2012 roku może sięgnąć nawet 130 mld zł. Obserwowany w ostatnich latach trend wzrostowy będzie najprawdopodobniej kontynuowany, a w 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 839 tys. osób zamożnych i bogatych, których łączny roczny dochód zbliży się do 160 mld zł.
fot. mat. prasowe
Liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce oraz ich łączny dochód do dyspozycji
fot. mat. prasowe
Liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce (tys.)
W Polsce funkcjonuje również duża grupa osób o dochodach ponadprzeciętnych (3,7 – 7,1 tys. zł brutto), aspirujących do zamożności. W 2012 roku do grupy tej zaliczać się będzie blisko 2 mln osób, a ich roczny dochód zbliży się do 97 mld zł.
Deklarowane wydatki na dobra luksusowe
Z raportu KPMG wynika, że w 2012 roku zamożni i bogaci Polacy wydadzą na dobra luksusowe około 18,5% swoich dochodów, podczas gdy aspirujący – 13%. Deklarowana wartość wydatków Polaków na dobra luksusowe w 2012 roku może sięgnąć 36,8 mld zł, tj. o 4,7 mld zł więcej niż w roku ubiegłym. Wartość ta zawiera również wydatki ponoszone na produkty subiektywnie uznawane za luksusowe, jak i wydatki ponoszone poza Polską. Rzeczywista wartość polskiego rynku dóbr luksusowych może być więc kilkukrotnie mniejsza.
- W związku z rosnącymi wynagrodzeniami oraz zwiększającą się liczbą potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych, z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost wydatków na tego typu dobra. Szacujemy, że rzeczywiste wydatki Polaków na dobra luksusowe wyniosą w 2012 roku 10,2 mld zł, a do 2015 roku mogą wzrosnąć do blisko 13 mld zł – mówi Andrzej Marczak, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG, współautor raportu.
fot. Evgeny Dubinchuk - Fotolia.com
Luksus po polsku
Najczęściej nabywanymi dobrami luksusowymi przez Polaków o ponadprzeciętnych dochodach były w ostatnim roku perfumy (58%), odzież (43%), obuwie (42%) oraz alkohol (39%). Na zakup samochodu luksusowego zdecydowało się 23% osób, zaś domu lub apartamentu – 9%. Najważniejszymi cechami marki luksusowej dla polskich konsumentów są: wysoka jakość, prestiż, bogata tradycja oraz reprezentowane przez nią wartości. Jak wynika z raportu KPMG, produkty luksusowe nabywane są przez kobiety i mężczyzn z taką samą częstotliwością, najczęściej w sklepach monobrandowych. Większość konsumentów robi zakupy w Polsce (82%), ale równocześnie blisko 40% wybiera się w tym celu także za granicę. Popularność zdobywa też Internet – za jego pośrednictwem zakupy robi 37% nabywców dóbr luksusowych. Spośród najważniejszych krajowych ulic handlowych Polacy o ponadprzeciętnych dochodach najczęściej wybierają ul. Nowy Świat w Warszawie oraz ul. Floriańską w Krakowie. Natomiast pod względem prestiżu najwyżej oceniają trzy miejsca: Plac Trzech Krzyży i jego okolice w Warszawie, ul. Nowy Świat w Warszawie oraz ul. Floriańską w Krakowie.
- Polscy konsumenci są dla globalnych firm specyficzną grupą docelową, znacznie różniącą się od konsumentów na rynkach zachodnich. Jak wskazuje raport KPMG, Polacy o ponadprzeciętnych dochodach mają bardzo specyficzne poglądy na to, czym jest luksus i jakie są jego atrybuty. Wiele marek postrzeganych przez Polaków jako luksusowe, tj. drogie i prestiżowe, w krajach zachodnich jest uznawanych raczej za segment premium niż segment stricte luksusowy. Z drugiej strony, wiele legendarnych marek, które są rozpoznawalne na całym świecie, w Polsce pozostają nierozpoznawalne – dodaje Tomasz Wiśniewski, Partner w dziale Doradztwa Finansowego KPMG, jeden z autorów raportu.
fot. mat. prasowe
Ocena prestiżu ulic handlowych w Polsce
fot. mat. prasowe
Deklarowane łączne wydatki na dobra luksusowe
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)