Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2012
2012-12-10 10:51
Przeczytaj także: Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2011
Polacy o ponadprzeciętnych dochodach stosunkowo wysoko stawiają próg cenowy pozwalający uznać dane dobro za luksusowe. Zdaniem uczestników badania średnia cena luksusowego samochodu zaczyna się od 180 tys. zł, a kwota, od której za luksusowy można uznać zegarek, to ponad 9 tys. zł (zegarek męski) lub 7 tys. zł (zegarek damski). Cena luksusowego naszyjnika to minimum 8,8 tys. zł, luksusowy garnitur męski powinien kosztować blisko 4,5 tys. zł, buty męskie – 1,4 tys. zł, a buty damskie – 1,5 tys. zł.
Dostępność marek luksusowych w Polsce
Oprócz wciąż bogacącego się społeczeństwa, do rozwoju rynku dóbr luksusowych przyczynia się również coraz większa dostępność marek luksusowych w Polsce, dzięki czemu konsumenci nie muszą tak często, jak jeszcze kilka lat temu, wyjeżdżać w ich poszukiwaniu za granicę. Obecnie światowi producenci dostrzegają potencjał polskiego rynku i związane z nim możliwości rozwoju. KPMG szacuje, że w Polsce obecnych jest już 2/3 kluczowych światowych marek luksusowych. Największy odsetek marek dostępnych w Polsce odnotowano w segmencie luksusowych alkoholi i używek (88%), następnie w sektorze hi-tech (86%), akcesoriów i dodatków (75%) oraz w sektorze motoryzacyjnym (75%).
Znajomość marek luksusowych
Z raportu KPMG wynika, że do najbardziej znanych marek samochodów luksusowych i premium należą w Polsce BMW, Jaguar, Porsche, Ferrari i Mercedes. Respondenci badania za najbardziej prestiżowe uznali natomiast marki Rolls-Royce, Maybach, Lamborghini i Ferrari, a za najbardziej pożądane Porsche, Lamborghini, Ferrari i Jaguar, kojarzone ze sportowym charakterem. Do najbardziej znanych luksusowych marek odzieżowych w Polsce należą Armani, Gucci oraz Chanel, a także marki Dior, Prada i Versace. W czołówce najbardziej pożądanych marek znalazły się natomiast: Versace, Prada, Armani, Louis Vuitton i Gucci. Jak wskazuje raport KPMG, znajomość marek jubilerskich i zegarmistrzowskich (tzw. hard luxury) wśród Polaków o ponadprzeciętnych dochodach jest znacznie mniejsza niż w przypadku marek motoryzacyjnych i odzieżowych. Marką najbardziej rozpoznawalną jest Rolex (91%), następnie Omega (blisko 75%) i Zenith (55%). Do najbardziej rozpoznawalnych marek jubilerskich zaliczane są natomiast Cartier oraz Tiffany&Co.
fot. mat. prasowe
Próg minimalnej ceny dobra luksusowego dla wybranych kategorii
Dobra luksusowe jako inwestycja
Ponad 40% badanych traktuje zakupy dóbr luksusowych jako inwestycje, przy czym najczęściej inwestują oni w biżuterię i nieruchomości. Takie podejście idzie w parze ze stosunkowo rzadkim sięganiem po możliwości optymalizacji podatkowej przy zakupie dóbr luksusowych. Jej wykorzystanie potwierdziło 29% bogatych.
Jak wynika z przeprowadzonych przez KPMG badań, w latach 2010-2012 odsetek najbogatszych Polaków stosujących optymalizację podatkową wzrósł niemal o połowę. Można oczekiwać, że w niezbyt odległej przyszłości co drugi bogaty Polak będzie korzystał z szerokiej gamy możliwości prowadzących do optymalizowania swoich zobowiązań podatkowych – mówi Andrzej Marczak, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG, współautor raportu.
fot. mat. prasowe
Istotność cech charakteryzujących marki luksusowe
fot. mat. prasowe
Wartość światowego rynku dóbr luksusowych (w mld euro)
Z raportu KPMG wynika również, że co trzecia osoba bogata, tj. o dochodzie powyżej 20 tys. zł brutto, korzysta z usług bankowości prywatnej.
Informacje o raporcie
„Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2012” jest kontynuacją badania z poprzednich lat. Raport został oparty o badanie metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 499 dorosłych Polaków o ponadprzeciętnych dochodach, wywiady telefoniczne oraz spotkania z przedstawicielami firm oferujących dobra luksusowe w Polsce, a także analizy statystyczne przeprowadzone w oparciu o dane Ministerstwa Finansów oraz dane i raporty firm analitycznych specjalizujących się w badaniu sektora dóbr luksusowych.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)