Przedświąteczne zakupy Polaków 2012
2012-12-14 10:55
Przeczytaj także: Przedświąteczne e-zakupy
Czy Polacy chętnie obdarowują innych?
Najczęściej planujemy zakup prezentów dla 3-5 osób, głównie dla dzieci i naszych partnerów (prawie 49%), co potwierdziło się także w zeszłorocznym badaniu Ceneo.pl. Natomiast dla 6 – 10 osób, prezenty będzie kupować nawet co czwarty ankietowany. W 2011 roku taką chęć deklarowało niecałe 25% pytanych. Są wśród Polaków i tacy, którzy mają w planach zdecydowanie większe zakupy gwiazdkowych prezentów. Dla więcej niż 10 osób kupić prezenty chce aż 7% badanych, w zeszłym roku było to ponad 8%.
fot. mat. prasowe
Dla ilu osób kupuje Pan/i przeważnie prezenty świąteczne?
Zapewne związane jest to z faktem, że najpopularniejsze święta w Polsce są nadal w gronie rodzinnym, co automatycznie zwiększa nam liczbę obdarowywanych osób i całościową liczbę wydatków. Polacy starannie dobierają świąteczne prezenty, szukają informacji w Internecie, porównują cen. Kupujący chcą mieć pewność, że dokonujemy bezpiecznych zakupów w dobrej cenie, coraz częściej więc szukają opinii o sklepach i ich produktach. – Pod koniec roku pokutuje bagatelizowana przez nas w innych miesiącach słaba zdolność do oszczędzania. Skreślając kolejne pozycje na zakupowej liście warto jednak pamiętać, że o wyjątkowości tego czasu pamiętają też planujące - mimo śniegu - żniwa banki - uczula Malwina Wrotniak, analityk Bankier.pl.
Gdzie kupujemy prezenty?
Nadal popularnym miejscem robienia świątecznych zakupów są tradycyjne sklepy. Najwięcej, bo aż 34% rodaków po świąteczne upominki wybierze się do supermarketów. Badania pokazują jednak, że Internet rośnie w siłę i aż 31,5% respondentów zamierza w tym roku kupić prezenty gwiazdkowe w sieci. W zeszłym roku aż 56,6% ankietowanych zaznaczyło, że część prezentów kupi właśnie w sieci.
fot. pressmaster - Fotolia.com
Zakupy świąteczne
- Jak widać, z roku na rok coraz więcej osób przekonuje się do zakupów online i właśnie dzięki e-sklepom szybciej dokonuje wyboru podarków. Coraz częściej zamiast czasochłonnej wizyty w zatłoczonym centrum handlowym wybieramy Internet – mówi Agnieszka Pająk z biura prasowego Ceneo.pl. Nietrudno się temu dziwić, kiedy liczba obowiązków i spraw do załatwienia tuż przed samymi Świętami i końcem roku zawsze zwiększa się i często szukamy rozwiązań mogących zaoszczędzić czas. Wszystko to głównie dlatego, że dzięki sieci możemy uniknąć stania w długich kolejkach w sklepach i tym samym uniknąć nerwowej, zakupowej atmosfery oraz spożytkować czas dla siebie.
Niezbędnik prezentowy w Internecie
W sieci możemy znaleźć wiele niesztampowych pomysłów na prezenty, to bardzo często kopalnia niszowych produktów, których próżno szukać w centrach handlowych, nawet dla bardzo specyficznych odbiorców. Jak wynika z badania Ceneo.pl, większość tegorocznych prezentów będzie kosztować od 30 do 100 zł, prawie 54% ankietowanych chce kupić jeden prezent w kwocie poniżej 100 zł, podczas gdy 23% do 250 zł przeznaczy na jeden podarunek. W tym przedziale cenowym największą popularnością wśród kupujących cieszą się książki, zabawki dla dzieci czy gry, co potwierdziło się w odpowiedziach badanych – 33% badanych wskazało na książki i 37% na zabawki. Gry i filmy do nie tylko świetny pomysł na prezenty, ale dobrzy towarzysze wspólnego świętowania. Na liście „prezentowych przebojów” kupowanych w sieci królują także perfumy (24%) i ubrania (21%), czy płyty CD (17%). Może się wydawać, że to mniej nowoczesne prezenty, ale nie mniej popularne wśród Polaków. Prawdą jest, że nie sztuką jest wydać dużą sumę pieniędzy na świąteczny prezent. Nie zawsze też ten drogi jest naprawdę udany, dużo częściej ten praktyczny ucieszy obdarowywanego. Warto jednak pamiętać, że w przypadku zakupów świątecznych przez Internet należy zadbać o bezpieczeństwo naszych danych osobowych i korzystać z rekomendowanych e-sklepów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)