Sektor produkcyjny docenia atrakcyjność Polski
2012-12-18 12:31
Przeczytaj także: Atrakcyjność inwestycyjna Polski największa w regionie
Według danych Eurostatu, stopa bezrobocia w Polsce w 2011 r. wyniosła 9.7%. Liczba bezrobotnych wśród wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych pracowników fizycznych przez ostatnie kilka lat utrzymywała się na stałym poziomie, co dla inwestorów z sektora produkcyjnego oznacza stały dostęp do kadr.
Kluczowym atutem polskiego rynku pracy jest jednak szerokie zaplecze doświadczonych specjalistów. W 2011 r. w Polsce działało ok. 354 000 firm produkcyjnych zatrudniających ponad 2 miliony osób. Warta odnotowania jest również coraz większa wśród młodzieży popularność szkół zawodowych i ponadgimnazjalnych o profilu technicznym. Liczba absolwentów tego typu placówek rośnie i według danych BDL GUS, w 2011 r. wyniosła odpowiednio 72 332 i 117 784. Eksperci analizujący rodzimy rynek pracy, a także inwestorzy zagraniczni zgodnie podkreślają również elastyczność i zaangażowanie jako jedne z najbardziej charakterystycznych cech polskich pracowników.
Granty i zachęty inwestycyjne
Jednym z głównych aspektów decydujących o wyborze lokalizacji pod inwestycję jest dostęp do pomocy publicznej. Jest to czynnik brany pod uwagę przez inwestorów z sektora produkcyjnego, którzy w Polsce mogą skorzystać z różnych form wsparcia, w tym ulgi od podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE), rządowych grantów udzielanych w ramach wieloletnich programów wsparcia, a także zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Paweł Tynel, Dyrektor Działu Ulg i Dotacji Inwestycyjnych w Ernst & Young, komentuje: „Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy znaczny wzrost konkurencji o inwestorów i inwestycje. Rządy w całej Europie Środkowo-Wschodniej zrozumiały to i przygotowały nowe systemy wsparcia dla inwestorów w postaci zwolnień podatkowych i dotacji pieniężnych. Dla wielu inwestorów, z którymi współpracujemy, nawiązanie dialogu z administracją rządową przy podejmowaniu strategicznych decyzji o wyborze lokalizacji dla projektu inwestycyjnego jest niezwykle istotne. Taki proces budowania relacji to druga strona tego, co nazywamy negocjacjami pakietu wsparcia.”
Kluczowe gałęzie sektora produkcyjnego w Polsce
Rosnące koszty transportu, zmiany w poziomie i strukturze popytu, ryzyko walutowe i to wiążące się ze specyfiką funkcjonowania łańcucha dostaw, to czynniki mające zauważalny wpływ na atrakcyjność inwestycyjną niektórych rynków. W rezultacie, powrót do pierwotnej lokalizacji lub nearshoring (przeniesienie realizacji części procesów poza granice kraju - do kraju bliskiego pod względem geograficznym i kulturowym) inwestycji z sektora produkcyjnego, w połączeniu ze zmniejszającą się przewagą kosztową, będą coraz powszechniej postrzegane jako sposób na zwiększenie wydajności operacyjnej. Trend ten otwiera szereg możliwości dla Polski, która dzięki strategicznej lokalizacji w centrum Europy i bezpośrednim sąsiedztwie Niemiec, dostępowi do wysoko wykwalifikowanych pracowników i rosnącym wydatkom na badania z obszaru R&D (badań i rozwoju), coraz śmielej rywalizuje o atrakcyjne, kompleksowe projekty. Kraj jest również w kręgu zainteresowań inwestorów spoza Europy, z uwagi na pełnioną funkcję łącznika pomiędzy rynkami Europy Środkowo-Wschodniej ze 100 mln konsumentów i Europy Zachodniej (500 mln potencjalnych odbiorców). Coraz więcej bezpośrednich inwestycji zagranicznych napływa do Polski z USA i państw azjatyckich.
W 2011 r. ogólna wartość produkcji przemysłowej wyniosła 278,3 mld zł (66,2 mld euro). Według danych Oxford Economics, w latach 2011-2021 będzie ona wzrastać średnio o 3,7% rocznie. Prognozuje się, że wzrost produkcji przemysłowej w najbliższej dekadzie będzie wyższy niż wzrost PKB i w 2021 r. osiągnie roczną średnią na poziomie 4.3%.
Sektor FMCG
Wielu wiodących globalnych graczy z sektora, m.in. Philip Morris, British American Tobacco, P&G, Danone, Unilever, PepsiCo, Mars, Nestlé, Ferrero, Kraft Foods, Grupa Pernod Ricard, Coca Cola, Henkel, L’Oreal, Carlsberg od lat aktywnie działa na polskim rynku. Dzięki dużej liczbie ludności, rosnącej sile nabywczej, Polska jest jednym z największych i najważniejszych rynków w regionie. Zlokalizowanie w kraju fabryk wytwarzających produkty FMCG pozwala firmom na bycie bliżej swoich obecnych i potencjalnych odbiorców i zaoferowanie im towarów w odpowiedzi na ich oczekiwania. Dla wielu firm, Polska jest głównym ośrodkiem produkcyjnym na potrzeby rynków europejskich, a nawet regionu EMEA.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)