Koniunktura konsumencka XII 2012
2012-12-21 12:21
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XI 2012
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, obniżył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,2 pkt proc. i ukształtował na poziomie –31,0.Do spadku bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej przyczyniło się zwłaszcza pogorszenie ocen zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju: w ostatnich 12 miesiącach o 2,9 pkt proc. i w najbliższych 12 miesiącach o 4,4 pkt proc. Siłę spadku wyhamowała poprawa ocen sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w ostatnich 12 miesiącach (wzrost o 1,0 pkt proc.) i ocena czasu na dokonywanie ważnych zakupów (wzrost o 1,1 pkt proc.).
W porównaniu do grudnia 2011 roku poziom wskaźnika BWUK jest o 2,4 pkt proc. niższy.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,9 pkt proc i osiągnął poziom –40,5, czyli niemal identyczny jak w październiku i wrześniu br.
Na zmniejszenie poziomu wskaźnika WWUK wpłynęły przede wszystkim oceny zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach (spadek o 4,4 pkt proc.) oraz ocena zmian poziomu bezrobocia (spadek o 3,8 pkt proc.). Nieznacznie poprawiła się natomiast (o 0,7 pkt proc.) ocena perspektyw oszczędzania pieniędzy.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, obniżył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,2 pkt proc. i ukształtował na poziomie –31,0.
Wskaźnik WWUK jest o 3,1 pkt proc. niższy w porównaniu do grudnia ubiegłego roku, co wynika przede wszystkim ze znacznie gorszych ocen dotyczących zmian poziomu bezrobocia (o 13,4 pkt proc.).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)