Pracodawcy RP o Polsce 2012
2012-12-31 12:02
Przeczytaj także: 6 megatrendów, które wpłyną na rozwój świata
Pracodawcy RP pozytywnie ocenili także działania resortu w zakresie elektronizacji wymiaru sprawiedliwości – w styczniu 2012 r. weszły w życie przepisy regulujące elektroniczną rejestrację spółki z o.o. w tzw. trybie S-24. Dobrym rozwiązaniem jest również możliwość uzyskania elektronicznych odpisów z KRS.
Z kolei negatywnie należy ocenić poddanie postępowań między przedsiębiorcami ogólnym regułom obowiązującym w procesie. Zdaniem Pracodawców RP, mechanizmy funkcjonujące w ramach odrębnego postępowania gospodarczego miały charakter dyscyplinujący, który sprzyjał zapewnieniu odpowiedniej szybkości postępowań.
Pozytywy:
- Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego.
- Deregulacja niektórych zawodów.
- Uporządkowanie i likwidacja niektórych przepisów karnych, którymi obwarowane jest wykonywanie działalności gospodarczej.
Negatywy:
- Nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego, likwidująca odrębne postępowanie w sprawach gospodarczych.
STANOWIENIE PRAWA
Rok 2012 był wyjątkowo trudny dla branży budowlanej. Zdaniem Pracodawców RP winy za ten stan należy upatrywać w wadliwym systemie zamówień publicznych. Stosowanie kryterium najniższej ceny doprowadziło do sytuacji, w której ważne kontrakty otrzymywały podmioty bez odpowiedniego doświadczenia i potencjału. Wskutek wzrostu kosztów materiałów budowlanych i w związku z przerzucaniem większości rodzajów ryzyka na wykonawców, w 2012 r. doszło do niewypłacalności wielu przedsiębiorców. Spowodowało to poważne problemy wśród podwykonawców i dalsze bankructwa. Dlatego Pracodawcy RP postulowali szereg zmian. Propozycje dotyczyły m.in. położenia nacisku na jakość, a nie tylko na najniższą cenę, ograniczenia uprzywilejowania zamawiających czy odformalizowania procedur.
Pracodawcy RP protestowali przeciwko wprowadzeniu kolejnej wątpliwej przesłanki wykluczenia wykonawców z rynku zamówień publicznych. Nowy przepis miał stanowić o tym, iż przedsiębiorca, z którym jakikolwiek zamawiający rozwiąże umowę o dużej wartości (10–20 mln euro), wypowie ją lub odstąpi od niej, nie będzie mógł przez trzy lata startować w żadnych przetargach. Dzięki interwencjom Pracodawców RP senatorowie zablokowali niekorzystną regulację.
Warto podkreślić postępującą ingerencję państwa w relacje między stronami umowy w sprawie zamówienia publicznego. Jest to niekorzystna tendencja, bowiem rynek zamówień publicznych – zamiast coraz bardziej szczegółowych i restrykcyjnych regulacji – potrzebuje liberalizacji.
Pracodawcy RP z niepokojem obserwują także rozwój wydarzeń związanych z wprowadzeniem w Polsce niekorzystnego dla polskich przedsiębiorców jednolitego patentu europejskiego. Zwiększy się ryzyko naruszenia patentów zgłaszanych w języku angielskim, niemieckim i francuskim, które nie będą obligatoryjnie tłumaczone na język polski. Koszty tłumaczeń zostaną zatem przerzucone na rodzime podmioty.
Pracodawcy RP krytycznie zaopiniowali przedstawione przez UOKiK propozycje zmian nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Propozycje te zmierzają bowiem do osłabienia pozycji przedsiębiorcy w postępowaniach przed regulatorem, przy jednoczesnym rozszerzeniu uprawnień i uznania administracyjnego Prezesa UOKiK.
Pozytywy:
- Brak.
Negatywy:
- Psucie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
- Brak konsultacji w sprawie wprowadzenia jednolitego patentu europejskiego
- Zaostrzanie regulacji w zakresie prawa konkurencji
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)