Polskie wódki doceniane w USA
2013-01-04 08:56
Wódka © fox17 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przemysł spirytusowy - eksport receptą na kryzys
Od stycznia do września 2012 r. Stany Zjednoczone przyjęły na swój rynek 7 589 537 litrów naszych wódek, czyli o 15% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Tym samym polskie wódki prześcignęły o prawie 4 mln litrów zakorzenioną na rynku amerykańskim rosyjską konkurencję. Liderem rynku pozostaje Szwecja, która mimo spadku, wysyła za ocean ponad 27 mln litrów wódki. Pozycji Polski może w przyszłym roku zagrozić wódka pochodząca z Łotwy, która od kilku lat dynamicznie zdobywa rynek amerykański.„Rynek Stanów Zjednoczonych jest dla polskich producentów bardzo ważny, ze względu na jego potencjał oraz wysoką marżę. Rok 2012 może przynieść lekkie spowolnienie dynamiki wzrostu eksportu krajowych napojów spirytusowych, ale na rynku amerykańskim trend wzrostowy powinien się utrzymać. Dobre wyniki cieszą szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę niską rentowność krajowych producentów zmuszającą do ograniczania wydatków na promocję za granicą – mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Spośród wszystkich wyrobów alkoholowych nasza wódka ma na międzynarodowych rynkach najmocniejszą pozycję.”
fot. mat. prasowe
Import wódki w Stanach Zjednoczonych w mln l
Niestety za szybko rosnącym ilościowo importem polskiej wódki, nie idzie większa wartość importu naszego trunku w USA. Amerykanie kupują coraz więcej polskich wódek z kategorii premium i Super Premium, a więc droższych i gwarantujących najwyższą jakość, ale częściej wybierają znane marki francuskie, szwedzkie czy holenderskie. Polskie produkty muszą rywalizować o gusta konsumentów z produktami o światowej sławie, od lat promującymi się za oceanem.
fot. fox17 - Fotolia.com
„Dane eksportowe po raz kolejny pokazują, że wódka może być polską specjalnością i marką rozpoznawalną w świecie. Sukces polskiej wódki za oceanem to także promocja naszego kraju. Dlatego zamiast, jak to często ma niestety miejsce, wstydzić się narodowego trunku, powinnyśmy być dumni, że produkujemy wysokiej jakości produkt spełniający oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Tak jak Szkoci są dumni z whisky, a Francuzi z koniaku – dodaje Leszek Wiwała.
Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i właśnie Stany Zjednoczone. Na rynek francuski w 2011 r. trafiło ponad 60% napojów wysłanych na rynek unijny. Ważne kierunki eksportu napojów spirytusowych to także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada.
fot. mat. prasowe
Import wódki w Stanach Zjednoczonych w mln $
Polska jest 4. producentem wódki na świecie. Pod tym względem wyprzedzają nas Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Rocznie produkujemy średnio 3 200 000 hl wódki.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)