Wakacje 2013 bardziej komfortowe
2013-01-07 10:34
Przeczytaj także: Wyjazdy turystyczne Polaków 2013
Duzi tracą więcej
Co ciekawe, wbrew oczekiwaniom ekspertów, fala bankructw biur podróży, jaka miała miejsce w minionym sezonie nie przekierowała strumienia klientów do największych, najbardziej znanych biur podróży.
- Obserwujemy dobre wyniki sprzedażowe w okresie first minute marek niekoniecznie będących wybitnymi liderami, ale również marek aspirujących do ścisłej czołówki rynku - stwierdza Mateusz Jarzębowicz, dyrektor ds. produktu w Travelplanet.pl.
Udział pięciu największych toruoperatorów, u których za pośrednictwem Travelplanet.pl kupowano wakacyjne oferty spadł niemal o połowę, z 59,3 proc. do 32,6 proc. Lider ubiegłorocznej oferty first minute, sprzedawanej od października do końca grudnia (Ecco Holiday) miał aż 17-proc. udział sprzedaży tej oferty za pośrednictwem Travelplanet.pl. Obecnie udział lidera (Sun&Fun) w ogólnej sprzedaży first minute skurczył się do nieco ponad 9 proc. Podobną tendencję można zaobserwować w wypadku Itaki, największego polskiego biura podróży. Za pośrednictwem Travelplanet.pl ofertę tego touroperatora kupiło obecnie 6,5 proc. turystów (w październiku - grudniu 2011 było to 13,1 proc.) .
- Udziały poszczególnych biur w wyniku sprzedażowym Travelplanet są do siebie mocno zbliżone, nie widać tak wyraźnego lidera jak w roku poprzedzającym - ocenia Mateusz Jarzębowicz. - To zasługa poniekąd trudnego sezonu zarówno dla klientów jak i dla branży.
Zdaniem Radosława Damasiewicza jest jeszcze jedno wytłumaczenie tego zjawiska. - Nie spotkamy obecnie, tak jak w zeszłym sezonie first minute, ambitnych promocji wybitnie różnych od oferty rynkowej - zauważa analityk Travelplanet.pl . -Każda firma mocno dba o jakość swojego produktu, jego pozycję na rynku i adekwatną politykę zarządzania ceną gwarantującą rozsądne marże. Z tego względu promocje cenowe w okresie first minute są u poszczególnych firm zbliżone a rywalizacja o klienta odbywa się przede wszystkim poprzez jakość produktu oraz siłę marki.
FIRST MINUTE
rezerwacje w okresie październik - grudzień 2011 i 2012 - spadek o 2,2 proc.
DESTYNACJE TOP 5 na 2013 (w nawiasach rezerwcje first minute na 2012 i miejsce w poprzednim okresie)
- Egipt 25% (25,2%)
- Grecja 21,5% (19,5%)
- Turcja 20,2% (18%)
- Tunezja 8,7% (8,7% - 5)
- Hiszpania 7,2% (11,5% - 4)
HOTELE
- 2* - 1,9% rezerwacji (3,5% rezerwacji first minute na sezon 2012)
- 3* - 22,4% (24,3%)
- 4* - 42,9% (46,9%)
- 5* - 31,7% (23,8%)
- poza kategoryzacją - 1,1% (1,5%)
WYŻYWIENIE
- AI - 72,6% (74,5%)
- HB i VB - 13,9% (14,1%)
- OV - 1,9% (2,3%)
- pozostałe (objazdówki itp.) - 11,6 % (9,1%)
TOP 5 TOUROPERATORÓW
udział pierwszej piątki w ogólnej sprzedaży:
- first minute 2012 - 59,3 proc.
- first minute 2013 - 32,6 proc.
Rezerwacje na sezon 2012
- Ecco Holiday - 17,1%
- Itaka - 13,1%
- Sky Club - 10,9%
- Alfa Star - 10%
- Rainbow Tours - 8,2%
Rezerwacje na sezon 2013
- Sun&Fun - 9,2 proc.
- Itaka - 6,5%
- Rainbow Tours - 6%
- Wezyr holidays - 5,7%
- Grecos Holiday - 5,2%
![Jak spędziliśmy wakacje 2013 [© samott - Fotolia.com] Jak spędziliśmy wakacje 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wakacje/Jak-spedzilismy-wakacje-2013-124533-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)