Branża motoryzacyjna: trendy i ich skutki dla Polski
2013-01-11 13:03
Nowe samochody © Rafael Ben-Ari - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sektor samochodowy: kryzys w Europie pomoże Polsce?
Rosnąca rola rynków wschodzącychZ raportu KPMG wynika, że kluczowym wyzwaniem dla rozwoju branży motoryzacyjnej do 2025 roku będzie wykorzystanie potencjału rynków wschodzących – uważa tak 86% przedstawicieli kadry zarządzającej tego sektora na całym świecie. Najpewniejsze perspektywy wzrostu sprzedaży i produkcji samochodów w najbliższych 5 latach mają Brazylia, Rosja, Indie i Chiny, tj. państwa grupy BRIC.
fot. mat. prasowe
Kluczowe kwestie dla światowej branży motoryzacyjnej do 2025 roku
- Z punktu widzenia Polski niepokojąca jest prognoza dotycząca niezwykle ważnego rynku zbytu dla rodzimej produkcji motoryzacyjnej, czyli Włoch, które mogą przeżywać poważne i długotrwałe trudności z popytem. Nie najlepsze są też perspektywy dla Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii, które również są naszymi ważnymi rynkami eksportowymi. Optymistycznym akcentem jest stosunkowo dobra prognoza dla Niemiec, drugiego kluczowego rynku zbytu dla polskiej produkcji, szczególnie części i podzespołów. Popyt będzie rósł także ze strony czeskich fabryk motoryzacyjnych – mówi Mirosław Michna, Partner i Szef Zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Jak wynika z raportu KPMG, firmy z krajów BRIC będą koncentrować się na ekspansji międzynarodowej, a ich naturalny cel stanowi Europa Zachodnia, gdzie mogą konkurować cenowo. Zdaniem 70% przedstawicieli światowej branży motoryzacyjnej najlepszym miejscem, z którego może być prowadzona ekspansja w tym regionie, jest Europa Środkowo-Wschodnia, co otwiera nowe możliwości inwestycyjne dla Polski.
fot. Rafael Ben-Ari - Fotolia.com
Nowe samochody
Ochrona środowiska bodźcem dla rozwoju alternatywnych technologii napędów
Według raportu KPMG, technologia silników spalinowych wciąż jest priorytetem dla większości producentów motoryzacyjnych, ale już co piąty z nich ponosi równie duże nakłady na prace badawczo-rozwojowe nad alternatywnymi systemami napędów. Wkrótce w centrum zainteresowania mogą znaleźć się technologie hybrydowe: 40% przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego wskazało na nie jako na największy obszar inwestycji w technologie napędów w perspektywie najbliższych 5 lat.
- Udoskonalenie napędów alternatywnych ma strategiczne znaczenie dla światowych koncernów. W tym kontekście niezwykle istotne jest, aby firmy postrzegały Polskę jako optymalne miejsce dla inwestycji w struktury badawczo-rozwojowe, a nie tylko w zakłady produkcyjne. Dostępność wykwalifikowanych inżynierów oraz wsparcia publicznego dla innowacyjnych projektów jest silną kartą przetargową Polski. Przyciągnięcie motoryzacyjnych centrów B+R wymagać będzie jednak podjęcia intensywniejszych działań promocyjnych ze strony władz – ocenia Mirosław Michna, Partner i Szef Zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Przedstawiciele branży prognozują, że w 2025 roku udział pojazdów elektrycznych (włączając hybrydy) w sprzedaży nowych samochodów na świecie wyniesie między 11 a 15%. Ponad połowa z nich uważa, że pojazdy z napędem hybrydowym (szczególnie typu plug-in) zdobędą największą popularność wśród samochodów z alternatywnymi napędami w najbliższych 5 latach. Mniejsze będzie zainteresowanie autami zasilanymi akumulatorem (28% wskazań). Wynika to m.in. z przekonania, że jeszcze przez minimum 5-6 lat samochody oparte na akumulatorach będą miały mniejszy zasięg niż te z silnikami spalinowymi.
fot. mat. prasowe
Rynki o najpewniejszych perspektywach wzrostów/spadków w ciągu 5 lat
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)