Alkohol od lat 18
2005-05-20 00:10
Przeczytaj także: Sprzedaż alkoholu przez Internet w opinii KIG
Społeczna dezaprobata dla sprzedaży nieletnim alkoholu wyraźnie wzrosła. Sprzedaż nieletnim wódki potępiło 86 proc. respondentów (w roku 2003 – 78 proc.), wina – 77 proc. (w 2003 – 71 proc.) i piwa –72 proc. (w 2003 – 64 proc.).Badani rzadziej byli świadkami sprzedaży alkoholu nieletnim – 15 proc. w sklepach (w 2003 – 22 proc.) i 9 proc w lokalach gastronomicznych (w 2003 – 33 proc.).
W ramach kampanii lokalne samorządy prowadziły kontrole sklepów, przeprowadzając w nich próby zakupu alkoholu przez osobę nieletnią. Na 3,5 tys. skontrolowanych sklepów 1395 otrzymało "Certyfikaty Rzetelnego Sprzedawcy" za respektowanie zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim, a 2196 - „Żółte kartki ostrzegawcze" za łamanie tego zakazu. Skuteczność tej akcji potwierdziło badanie "Tajny klient". Okazało się, że w miastach, w których wcześniej przeprowadzane były kontrole aż 75 proc. sklepów nie sprzedało alkoholu osobie nieletniej. W miastach, gdzie nie prowadzono takich działań, tylko 22 proc. nie sprzedało alkoholu nieletniemu.
Badania podsumowywały drugą edycję ogólnopolskiej, społecznej kampanii "Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony!". Wykazały one wysoki poziom rozpoznawalności kampanii wśród odbiorców – z kampanią zetknęło się 70 proc. badanych. Adresatami kampanii byli przede wszystkim dorośli – świadkowie zakupu alkoholu przez nieletnich oraz sprzedawcy.
oprac. : Marta Kamińska / Polska.pl