Sieci handlowe w mediach XII 2012
2013-01-22 12:22
Supermarket © Eisenhans - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najpopularniejsze sklepy wg internautów X 2012
Sieci handlowe – niekomercyjna obecność w mediachDane liczbowe obrazujące popularność sieci handlowych w mediach są imponujące: w grudniu 2012 roku Tesco pojawiało się w przekazach medialnych kilkaset razy dziennie, w tym kilkanaście razy dziennie w prasie. Liczby te nie obejmują przekazów sponsorowanych czy reklam, jedynie niekomercyjne artykuły prasowe wzmiankujące firmę oraz publikacje z portali internetowych i dyskusje internautów.
fot. mat. prasowe
Sieci handlowe - popularność w mediach
Tesco było najczęściej pojawiającą się siecią w prasie i w dyskusjach internautów. Na drugim miejscu znalazła się Biedronka, na trzecim Lidl. Na temat Biedronki pojawiło się więcej artykułów w portalach internetowych, więcej dyskusji internautów na forach, blogach i w innych mediów społecznościowych, jednak Lidl odnotował więcej publikacji prasowych.
fot. mat. prasowe
Sieci handlowe - popularność w mediach a wydatki na reklamę
Lidl zainwestował dwa razy więcej w reklamy niż Biedronka, by pojawiać się ze swoimi przekazami reklamowymi w mediach trzy razy częściej – 6,8 tys. materiałów w ciągu miesiąca. Na drugim miejscu pod względem poniesionych wydatków reklamowych wg admonit znalazła się Biedronka, trzecie należy do Tesco.
AGD/RTV: Saturn kontra Media Markt
Euro RTV AGD mimo największej liczby przekazów reklamowych i największych kosztów poniesionych w związku z promocją, znalazł się dopiero na piątym miejscu pod względem medialnej popularności. Jednak należy pamiętać, że Saturn i Media Markt należą do jednego koncernu Media Group. Wydatki reklamowe obu tych sieci - pokrywane poniekąd z jednej „kieszeni” – analizowane odrębnie wydają się niższe niż inwestycje konkurencji, jednak razem są wyższe niż inwestycje głównego konkurenta, Euro RTV AGD.
fot. mat. prasowe
Sieci z elektroniką - popularność w mediach a wydatki na reklamę
Przy dokładniejszej analizie wydatków w kontekście popularności medialnej uwagę zwracają dane Euro RTV AGD i Komputronik. Mimo bardzo wysokich nakładów reklamowych poniesionych przez sieć, o Euro RTV AGD nie dyskutuje się w mediach. Komputronik natomiast, mimo niskich wydatków reklamowych, cieszy się dużym zainteresowaniem w prasie i internecie.
fot. mat. prasowe
Sieci z elektroniką - popularność w mediach
Najbardziej popularną w mediach siecią z elektroniką jest Saturn. Media Markt zajął drugie miejsce, choć zdobył najwięcej przekazów w prasie. Na trzecim miejscu znalazł się Komputronik.
Informacje o badaniu
Analizę ilościową wykonano na podstawie 21 657 publikacji z prasy oraz internetu wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiły się nazwy sieci hipermarketów: Tesco, Auchan, Real, Carrefour i E.Leclerc; dyskontów: Lidl, Biedronka i Kaufland oraz sieci oferujących artykuły elektroniczne – AGD, RTV: Media Markt, Euro RTV AGD, Media Expert, Komputronik, Saturn, Avans, Neonet, Mix Electronics. Analiza przekazów mediowych obejmuje materiały, które nie stanowiły przekazów promocyjnych. Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 1 a 31 grudnia 2012 roku. Wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.
Nina Olszewska –
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)