Eksporterzy odporniejsi na kryzys
2013-01-24 12:28
Eksporterzy odporniejsi na kryzys © il-fede - Fotolia.com
Przeczytaj także: Handel zagraniczny: nastroje przedsiębiorców 2014
W czasach gospodarczej niepewności firmy eksportujące towary za granicę generują znacznie większe przychody i zyski niż przedsiębiorstwa skupione wyłącznie na rynku krajowym.Co drugi światowy przedsiębiorca wysyłający swoje towary na eksport twierdzi, że zwiększył zyski w ciągu ostatniego roku. Takim wynikiem może się poszczycić zaledwie 38 proc. firm, które swoją działalność ograniczyły do rynku krajowego.
Choć Chiny są najpopularniejszym celem zagranicznej ekspansji, wbrew ciągłym niepokojom dotyczącym przyszłości euro, popularnym i dochodowym rynkiem wciąż pozostaje Europa.
Takie są główne wnioski płynące z raportu opracowanego na podstawie drugiej globalnej ankiety dotyczącej eksportu przeprowadzonej przez firmę Regus, światowego dostawcę przestrzeni do pracy. W badaniu wzięło udział przeszło 20 tysięcy przedstawicieli kadry kierowniczej z ponad 90 krajów na całym świecie.
— Ankieta rzeczywiście przedstawia zalety zagranicznego rozwoju — powiedział Ruud Doggen, Regional General Manager Central & Eastern Europe. — Widoczne są znaczące różnice w przychodach i zyskach. Każda firma, mała lub duża, która nie jest jeszcze obecna za granicą, powinna wyznaczyć sobie taki cel i potraktować go jako priorytet wśród noworocznych postanowień. Bez względu na to, czy rynki krajowe zwalniają, czy też zagranica jest bardziej otwarta na produkty innego pochodzenia, wszystkie firmy na całym świecie powinny przygotowywać się do rozszerzenia działalności poza obręb własnego kraju.
fot. il-fede - Fotolia.com
Eksporterzy odporniejsi na kryzys
Niezależnie od sytuacji na rynku krajowym prawie połowa światowych firm przebadanych w ankiecie uważa, że Chiny — kraj rozwijającej się klasy średniej i rosnących dochodów na głowę mieszkańca — są idealnym miejscem na rozszerzenie działalności. Również Europa jest uznawana za bardzo ważny kierunek ekspansji, prawdopodobnie ze względu na istniejące trwałe stosunki eksportowe ze strefą euro oraz obecność krajów o silnej gospodarce, takich jak Niemcy i Wielka Brytania.
Najważniejsze wnioski i statystyki ankiety Regus:
- 50 proc. firm prowadzących działalność za granicą twierdzi, że ich zyski wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy, natomiast wśród przedsiębiorstw ograniczających swoją aktywność do rynku krajowego wzrost zysków odnotowało zaledwie 38 proc. firm.
- W tym samym okresie wzrost przychodów zauważyło aż 59 proc. eksporterów i zaledwie 37 proc. firm działających wyłącznie na rynku krajowym.
- Chiny są najpopularniejszym rynkiem — trafiają tam towary z 48 proc. przedsiębiorstw. Europa (41 proc.) i Ameryka Północna (36 proc.) uplasowały się na drugim i trzecim miejscu. Kolejne pozycje przypadły nowym rynkom wschodzącym: Indiom (31 proc.) i Ameryce Południowej (31 proc.).
- Najbardziej dochodowe kierunki eksportu to rynki wschodzące i Europa.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)