Centrum UTC Aerospace Systems we Wrocławiu
2013-01-24 09:57
Wizualizacja inwestycji © PKI PREDOM
Przeczytaj także: Nowe inwestycje dla branży lotniczej
Budowa Inżynieryjnego Centrum Badawczo-Rozwojowego, która rozpoczęła się pod koniec października, ma być inwestycją na światowym poziomie – zarówno pod względem ekologii oraz architektury, jak i przeznaczenia. Dzięki niej powstanie najbardziej zaawansowana technologicznie baza know-how w zakresie produkcji oraz rozwoju podzespołów dla branży lotniczej w Europie. Prace inżynieryjne trwają już od dawna, ale oddanie Centrum do użytku rozszerzy ich zakres i zapewni lepsze warunki. - W obiekcie docelowo znajdzie zatrudnienie ponad 300 inżynierów, przede wszystkim konstruktorzy, mechanicy, obliczeniowcy i badacze. Będą oni rozwijali nowe konstrukcje dla przemysłu lotniczego w zakresie zaworów i hydrozaworów hydrauliki lotniczej - mówi Wojciech Wasik, prezes firmy HS Wrocław Sp. z o.o., która jest częścią UTC Aerospace Systems. – Nasz zespół jest zaangażowany we wszystkie etapy rozwijania produktu – od pierwszych pomysłów i projektu, przez badania, po produkcję komponentów. Dlatego w skład kompleksu wejdzie ultranowoczesna przestrzeń biurowo-projektowa oraz hala testowa – dodaje Gennadiy Goldenshteyn, Dyrektor Działu Konstrukcyjnego i szef Centrum.fot. UTC Aerospace Systems
Wykańczanie fundamentów
Architektura Centrum
Charakter Centrum Badawczo-Rozwojowego, którego zadaniem jest rozwijanie produktów lotniczych najnowszej generacji, podkreślono nowoczesną formą architektoniczną. Składa się on z dwóch prostych „kostek” z płaskimi dachami, z których większa (przestrzeń biurowa) jest w całości przeszklona i bardzo lekka. Żeby osiągnąć ten efekt, a jednocześnie zapewnić komfort pracy wewnątrz, budynek wyposażono w podwójną fasadę – swoistą „drugą skórę” tworzą szklane tafle, co wpływa pozytywnie nie tylko na estetykę budynku, ale także na jego termoizolacyjność. - Ponadto, zastosowanie szkła, w którym odbijają się inne budynki wrocławskiego zakładu, zapewnia ciągłość architektoniczną całego kompleksu przy ul. Bierutowskiej. Dzięki temu Centrum nie będzie stanowić agresywnej dominanty pośród historycznych zabudowań Hydralu, ale harmonijnie wpisze się w otoczenie - mówi mgr inż. arch. Michał Dąbrowski, wiceprezes Przedsiębiorstwa Konsultingowo-Inżynieryjnego PREDOM i projektant obiektu. Architektura Centrum ma jeszcze jeden bardzo ciekawy aspekt – ekologiczny. - Ochrona środowiska jest jedną z podstawowych wartości UTC i zawsze staramy się, aby wszystkie nowe budynki spełniały najwyższe światowe standardy ekologiczne. Dlatego wrocławskie centrum inżynieryjne już od wstępnej fazy projektowej jest przygotowywane do uzyskania certyfikatu LEED – wyjaśnia Gennadiy Goldenshteyn.
fot. UTC Aerospace Systems
Obecny stan budowy
LEED for New Construction
Certyfikacja LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) powstała pod koniec XX wieku z inicjatywy niezależnej amerykańskiej organizacji Green Building Council. Jest to coraz popularniejszy system oceny wpływu obiektów budowlanych na środowisko naturalne. - Gotowych obiektów certyfikowanych w systemie LEED jest w Polsce mniej niż 10. Około 30 przechodzi właśnie proces oceny – mówi architekt. - Spośród typów certyfikacji LEED, LEED for New Construction jest najbardziej wymagający, ponieważ odnosi się do całości obiektu wraz z wyposażeniem i rozwiązaniami wewnątrz, podczas gdy większość obiektów powstaje jako Core and Shell – budynki deweloperskie, więc certyfikacja obejmuje wyłącznie ich „skorupę”. W New Construction jest inaczej – rozwiązania na najwyższym poziomie ekologiczności i komfortu wpisane są także we wnętrze budynku. Na razie w Polsce mamy tylko jeden obiekt z takim certyfikatem, sześć następnych jest w trakcie certyfikacji – wyjaśnia.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)