Koniunktura przemysłowa I 2013
2013-01-24 12:03
Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa XII 2012
Ceny robót budowlano-montażowych mogą spadać w przedsiębiorstwach wszystkich klas wielkości, w szczególności w podmiotach małych i średnich (o liczbie pracujących od 10 do 249 osób).
Odsetek przedsiębiorców nieodczuwających żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności budowlano-montażowej kształtuje się na poziomie 2,1% (przed rokiem 3,4%). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające bariery związane są z kosztami zatrudnienia (59% w styczniu br., 57% w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz konkurencją na rynku (57% w styczniu br., 55% przed rokiem). W porównaniu ze styczniem 2012 r. najbardziej wzrosło znaczenie barier związanych z niedostatecznym popytem (z 40% do 46%), wysokimi obciążeniami na rzecz budżetu (z 34% do 40%) oraz niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (z 45% do 50%). Barierami, których znaczenie spadło w skali roku w największym stopniu są niedobór wykwalifikowanych pracowników (z 18% do 14%) oraz koszty materiałów (z 38% do 35%).
Przedsiębiorcy zgłaszają w styczniu wykorzystanie mocy produkcyjnych na poziomie 65% (70% w analogicznym miesiącu ub. r.).
W styczniu 28% przedsiębiorstw budowlano-montażowych ocenia swoje moce produkcyjne jako zbyt duże w stosunku do oczekiwanego w najbliższych miesiącach portfela zamówień, 58% jako wystarczające, a 14% jako zbyt małe (przed rokiem odpowiednio: 22%, 66%, 12%).
Handel hurtowy
Ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym kształtuje się w styczniu na poziomie minus 8 (w grudniu minus 9). Poprawę koniunktury sygnalizuje 14% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie 22% (w grudniu odpowiednio 13% i 22%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym
Ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym kształtuje się w styczniu na poziomie minus 8 (w grudniu minus 9).
Spośród badanych jednostek, w styczniu 5,4% podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności w handlu hurtowym (5,7% przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z: konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje w styczniu br. 51% przedsiębiorstw, 50% w analogicznym miesiącu ub. r.), niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (50% w styczniu br., 49% przed rokiem) oraz kosztami zatrudnienia (47% w styczniu br., 45% w analogicznym miesiącu ub. r.). W ujęciu rocznym w największym stopniu wzrosło znaczenie bariery związanej z trudnościami w rozrachunkach z kontrahentami (z 34% do 39%).
Handel detaliczny
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w styczniu na poziomie minus 17 (w grudniu minus 13). Poprawę koniunktury sygnalizuje 10% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie 27% (w grudniu odpowiednio 12% i 25%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w styczniu na poziomie minus 17 (w grudniu minus 13).
Bieżąca i przyszła sprzedaż oraz sytuacja finansowa oceniane są bardziej negatywnie niż przed miesiącem. Przedsiębiorcy nadal sygnalizują nadmierny poziom zapasów towarów. W związku z tym planowane jest dalsze ograniczanie ilości towarów zamawianych u dostawców. Przewidywany spadek zatrudnienia może utrzymać się na poziomie prognoz z grudnia.
Jednostki sygnalizują podobny jak przed miesiącem wzrost bieżących i przyszłych cen towarów.
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym wg klas wielkości
W poszczególnych klasach wielkości i branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane, choć we wszystkich grupach negatywne.
W poszczególnych klasach wielkości i branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane, choć we wszystkich grupach negatywne. W podziale na klasy wielkości najgorzej koniunkturę oceniają jednostki o liczbie pracujących do 49 osób. Pesymistyczne oceny w tym zakresie zgłaszają przedstawiciele wszystkich prezentowanych branż: artykuły gospodarstwa domowego ogółem (minus 25 – spadek o 2 p. proc.), pojazdy samochodowe (minus 19 – spadek o 2 p. proc.), żywnościowej (minus 19 – spadek o 8 p. proc.) oraz włókno, odzież, obuwie (minus 13 – bez zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca).
fot. mat. prasowe
Ogólny klimat koniunktury według branż
Pesymistyczne oceny w tym zakresie zgłaszają przedstawiciele wszystkich prezentowanych branż.
W podziale na klasy wielkości najbardziej negatywne oceny i prognozy dotyczące sytuacji gospodarczej zgłaszają jednostki o liczbie pracujących do 49 osób. Jedynie podmioty duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób) formułują optymistyczne oceny w tym zakresie.
![Koniunktura gospodarcza w I 2025 [© Freepik] Koniunktura gospodarcza w I 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-gospodarcza/Koniunktura-gospodarcza-w-I-2025-264455-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)