Koniunktura konsumencka I 2013
2013-01-25 12:36
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2012
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły lepsze, niż w zeszłym miesiącu, oceny dotyczące sytuacji ekonomicznej kraju – zarówno przyszłej (wzrost o 2,5 p. proc.), jak i przeszłej (wzrost o 2,0 p. proc.). Ogólna wartość BWUK wzrosła jednak nieznacznie, z powodu wyraźnego pogorszenia się ocen dotyczących dokonywania ważnych zakupów (spadek o 4,0 p. proc.). Pozostałe składowe wskaźnika pozostały na podobnym poziome jak w poprzednim miesiącu.W porównaniu do stycznia 2012 roku obecny poziom wskaźnika BWUK jest o 4,0 p. proc. niższy.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, obniżył się o 0,4 p. proc. w stosunku do grudnia 2012 r. i ukształtował się na poziomie –40,9.
Największy spadek – o 2,5 p. proc. odnotowano w odniesieniu do perspektyw na oszczędzanie pieniędzy, a także przewidywanych zmian w poziomie bezrobocia (o 1,6 p. proc.). Natomiast poprawiła się ocena dotycząca przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,5 p. proc.).
Wskaźnik WWUK jest o 6,9 p. proc niższy w porównaniu do stycznia ubiegłego roku, na co wpłynęły głównie gorsze oceny dotyczące zmian poziomu bezrobocia.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2 p. proc. i wyniósł –30,8.
![Nastroje konsumentów dotyczące przyszłości gorsze w II 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów dotyczące przyszłości gorsze w II 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-dotyczace-przyszlosci-gorsze-w-II-2025-264973-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)