Pracownicy tymczasowi: co ich motywuje?
2013-02-05 12:48
Przeczytaj także: Pracownicy tymczasowi 2012
Czynnikami, które w największym stopniu wpływają na zadowolenie z wykonywanej pracy, okazały się być dobre relacje z przełożonym i konsultantem agencji zatrudnienia (77,1%) oraz perspektywa stałego zatrudnienia (74,1%). Pewność zatrudnienia i stabilizacja zawodowa okazały się być czynnikami o najsilniejszym wpływie również pośród niematerialnych form motywowania (93,1%), wyprzedzając sprawiedliwą ocenę wkładu pracy (84,4%) oraz dobrą organizację pracy (83%). Ta chęć osiągnięcia stabilności i bezpieczeństwa wynika nie tylko z naturalnych posiadanych przez każdego potrzeb, ale jest także wzmagana przez kondycję, w jakiej znajduje się obecnie wiele sektorów, a tym samym kształtowany przez nie rynek pracy. Elastyczność zatrudnienia to w takiej sytuacji bardzo istotny element strategii przedsiębiorstw, co sprawia, że praca tymczasowa będzie intensywnie rozwijającą się na naszym rynku formą zatrudnienia.
"Pracownikom zatrudnionym w oparciu o umowę o pracy tymczasowej zależy na utrzymaniu zatrudnienia i związaniu się z pracodawcą na dłużej. Z uwagi na ten fakt Manpower, w ramach motywowania pozapłacowego o charakterze niematerialnym, zachęca pracodawców użytkowników do planowania zatrudnienia pracowników tymczasowego w oparciu o stopniowo wydłużane umowy o pracę. Dzięki takim przejrzystym warunkom zatrudnienia wśród pracowników tymczasowych wzrasta poczucie stabilności zatrudnienia jak na możliwości, jakie oferuje praca tymczasowa. Dla pracodawców z kolei jest to sposób radzenia sobie z utrzymującym się na rynku niedoborem talentów, czyli pracowników, którzy posiadają kwalifikacje, poszukiwane przez firmy" – wyjaśnia Przemysław Sienkiewicz.
fot. mat. prasowe
Czy czujesz się zagrożony/a na obecnym stanowisku pracy? Jeśli tak, to z jakiego powodu?
Niepewność zatrudnienia to również aspekt, który najbardziej wpływa na niezadowolenie z obecnie wykonywanej pracy (67,3%). Na dalszych miejscach tej listy znalazły się wysokość wynagrodzenia (52,7%) oraz niejasne zasady przedłużania umów o pracę tymczasową (41%). Co ciekawe, za najmniej wpływającą na niezadowolenie z pracy została uznana zła atmosfera (73,1%).
Warto zauważyć także odnotowany w badaniu duży wpływ, jaki na zadowolenie pracowników tymczasowych z wykonywanej przez nich pracy ma możliwość awansu i rozwoju (59,1%). Za istotne w systemie motywowania materialnego zostały uznane także szkolenia (81%), dofinansowania do nauki języków (70,7%) oraz ścieżki karier (66,8%). To ważne informacje, tym bardziej, że prawie połowa badanych stwierdziła, że praca u obecnego pracodawcy użytkownika oferuje im możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych (47,8%).
Opinie te powinny stanowić zachętę do szerszej analizy i tworzenia innowacyjnych rozwiązań takich jak ścieżki karier pracowników tymczasowych oraz regularne podnoszenie kwalifikacji poprzez ofertę dodatkowych szkoleń kompetencji. Szansę można upatrywać również w udostępnieniu szkoleń e-learningowych, które ManpowerGroup, a także coraz więcej innych agencji zatrudnienia ma w swojej ofercie. Może to być odpowiedź dla tych pracowników, którzy uznali szkolenia za ważną formę motywowania materialnego. Pozwoli to również na przeanalizowanie obszaru rozwoju pracowników tymczasowych, a co za tym idzie, dalszy rozwój ich potencjału, tak ważny w obecnej Erze Człowieka.
Bardzo ważne jest, by firmy zrozumiały, że pracownicy tymczasowi powinni stanowić integralną część ich zespołu. Istotne jest zatem, by przedsiębiorstwa dbały o motywację tej grupy pracowniczej. Ze względu na trójstronny układ wiążący pracodawców i agencję zatrudnienia z pracownikami tymczasowymi, a przez to i nietypowość tej relacji, istotne jest również śledzenie wyników badań ukazujących skuteczność zastosowania wobec niej poszczególnych działań.
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)