Pokolenie Y stawia na innowacyjność
2013-02-07 13:59
Pokolenie Y stawia na innowacyjność © sdecoret - Fotolia.com
Aż 78 proc. pracowników z pokolenia Y (urodzonych po 1982 r.) uważa innowacyjność za kluczowy czynnik rozwoju biznesu. Dodatkowo aż dwie trzecie badanych przy wyborze miejsca zatrudnienia kieruje się właśnie innowacyjnością firmy. Jednocześnie jednak tylko co czwarty respondent chwali swojego szefa za dostateczne wsparcie jego innowacyjnego podejścia do pracy. Najczęstszą przyczyną krótkowzroczności zarządów i menedżerów jest brak pieniędzy i w dalszym ciągu konserwatywne podejście do biznesu. To najważniejsze wnioski z globalnego badania "Millennial Innovation Survey" przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w 18 krajach świata.
Przeczytaj także: Pokolenie Y a rynek pracy 2014
Jedna trzecia respondentów zalicza innowacyjność do trzech najważniejszych celów biznesowych, które powinna stawiać sobie każda nowoczesna firma. Tylko dwa procent więcej wskazało zysk finansowy. Aż 87 proc. badanych uważa, że sukces w biznesie powinien być mierzony właśnie poziomem innowacji, ale nie tylko wynikami finansowymi.fot. mat. prasowe
Cele prowadzenia biznesu
Badanie pokazało, że pokolenie Y charakteryzuje się postawami prospołecznymi. Siedmiu na dziesięciu badanych uważa, że innowacje w biznesie mają przełożenie na rozwój społeczny, a 36 proc. wymienia poprawę sytuacji społecznej jako jeden z priorytetowych celów biznesowych. „Aż 65 proc. zadeklarowało, że innowacyjna działalność ich własnych firm również skutkuje korzyściami społecznymi. Dowodzi to, że młodzi ludzie, którzy w przyszłości będą pełnić stanowiska menedżerskie uznają nowatorskie rozwiązania nie tylko za czynnik napędzający rozwój firmy, ale także panaceum na rozwiązanie najbardziej palących problemów społecznych” – wyjaśnia Magdalena Jończak, Dyrektor w dziale Konsultingu Deloitte.
fot. sdecoret - Fotolia.com
Pokolenie Y stawia na innowacyjność
Dodatkowo młodzi ludzie uważają, że biznes który musi dokonywać ciągłych innowacji ma większy wpływ na społeczeństwo (45 proc.) niż władza publiczna (18 proc.) oraz ośrodki akademickie i naukowe (17 proc.). Okazuje się, że najbardziej innowacyjnym sektorem są dla nich TMT - Technologie, Media i Telekomunikacja (52 proc.), dobra i usługi konsumpcyjne (47 proc.) oraz produkcja (37 proc.) Najmniej zaś: szkolnictwo (27 proc.), energetyka (18 proc.), władze centralne (15 proc.) oraz sektor finansowy (14 proc.).
fot. mat. prasowe
Źródła innowacji
„Ciągły rozwój rynku i pojawianie się nowych rozwiązań wprowadza zdrową konkurencję między przedsiębiorstwami. Innowacyjność jest motorem zmian, a te są podstawowymi elementami strategii biznesowej. Innowacyjność jest środkiem realizowania strategii rozwoju, wzrostu i budowania wartości. Nic więc dziwnego, że właśnie biznes jest czołowym źródłem innowacyjnych rozwiązań” - komentuje Magdalena Burnat-Mikosz, Partner, Lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej, Deloitte.
Innowacyjność jest ważna także z punktu widzenia rozwoju osobistego przedstawicieli pokolenia Y. Dwie trzecie z nich deklaruje, że przy wyborze potencjalnego pracodawcy bierze pod uwagę właśnie ten czynnik. Powinien to być ważny sygnał dla szefów firm, biorąc pod uwagę fakt, że do 2025 r. aż 75 proc. zatrudnionych będą stanowić ludzie z pokolenia Y.
60 proc. respondentów jest zdania, że pracują obecnie dla innowacyjnych organizacji. Najwyższy odsetek takich osób jest w Indiach (81 proc.), a najniższy w Japonii (25 proc.). Z krajów europejskich najwyżej uplasowała się Wielka Brytania (65 proc.). Jeszcze mniej, bo już tylko nieco więcej niż połowa badanych osób uważa, że praca pomaga rozwijać ich innowacyjność. W tym obszarze nie mają też wsparcia w szefostwie, gdyż tylko 26 proc. młodych ludzi jest zdania, że ich przełożeni zachęcają swoich pracowników do innowacyjności (dzielenie się pomysłami niezależnie od stażu pracy, kreatywność w wykonywaniu zadań etc).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
innowacyjność, innowacje, działalność innowacyjna, pokolenie Y, cele biznesowe, rozwój biznesu, bariery działalności
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)