Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa VII-IX 2012 r.
IV kwartał 2012 roku charakteryzował się bardzo dużymi zmianami na poziomie miesięcy. Po bardzo silnym spadku we wrześniu (inwestycje spadły aż o 23,7%), w październiku i listopadzie skala spadku była niższa – odpowiednio 13,1% i 11,1%. W grudniu jednak nastąpiło kolejne silne zmniejszenie wydatków – w tym bardzo ważnym reklamowo miesiącu zmniejszenie wyniosło aż 41,5%. W efekcie grudzień okazał się miesiącem najniższych inwestycji reklamowych w całym 2012 roku. W 2010 i 2011 roku grudzień był szóstym miesiącem pod względem wartości. Tak istotna zmiana jest bardzo złą prognozą na początek 2013 roku.fot. mat. prasowe
Kwartalna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
IV kwartał 2012 roku charakteryzował się bardzo dużymi zmianami na poziomie miesięcy.
fot. mat. prasowe
Miesięczna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
W 2010 i 2011 roku grudzień był szóstym miesiącem pod względem wartości.
Największy wzrost zanotowały przede wszystkim trzy sektory – podróże i turystyka, komputery i audio video oraz napoje i alkohole.
Spadek został wygenerowany przede wszystkim przez sektor telekomunikacja. Redukcja w tej branży wyniosła aż 60,4% - a wartość spadku to 5,69 mln zł.
Konsekwencją dużych zmian w poszczególnych sektorach jest zmiana udziału w całości rynku (tabela nr 2). Istotny udział w inwestycjach ma sześć kategorii (rok wcześniej pięć kategorii).
fot. mat. prasowe
Udział procentowy poszczególnych sektorów w całości rynku
Konsekwencją dużych zmian w poszczególnych sektorach jest zmiana udziału w całości rynku.
Na poziomie najważniejszych sektorów zmiany wartości nastąpiły w:
- Motoryzacja – w całym 2012 roku to największy reklamowo sektor. Siłą napędową wzrostu inwestycji były kampanie firm Hyundai oraz KIA. W sumie te dwie firmy odpowiadają aż za 53,9% całości inwestycji branży. Bardzo istotnie ograniczyły lub nawet zrezygnowały z inwestycji następujące firmy: Toyota, Nissan oraz Bridgestone;
- Odzież i dodatki – inwestycje sektora spadły o 10,6%. Firmy, które istotnie zwiększyły inwestycje to marki H&M oraz Big Star. Liczba aktywnych reklamowo firm wzrosła w 2012 roku z 48 do 53;
- Finanse – najbardziej aktywne reklamowo firmy to: Amber Gold, PZU, Credit Agricole i Citi Handlowy;
- Media/książki/CD/DVD – najbardziej aktywne firmy to UIP, TVN i Polsat. Liczba aktywnych reklamowo firm wzrosła z 18 do 26;
- Napoje i alkohole – największe znaczenie w inwestycjach tej kategorii miały kampanie Foodcare (marka Frugo) oraz Coca-Coli. Tutaj również nastąpiło zwiększenie liczby aktywnych firm, z 9 do 14;
- Podróże i turystyka – głównym czynnikiem wzrostu znaczenia sektora była aktywność nieistniejącej już firmy OLT Express (48,7% wszystkich inwestycji). Zwiększyła się też aktywność innych linii lotniczych.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)