Firmy produkcyjne będą inwestować
2013-02-13 09:32
Przemysł przetwórczy i jego inwestycje w 2013 roku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Firmy produkcyjne. Optymizm, inwestycje i brak pracowników
Prognozy na najbliższy rok nie zniechęcają producentów do ekspansji rynkowejJak wykazało badanie KPMG, mimo że większość polskich przedsiębiorstw produkcyjnych spodziewa się w 2013 roku spowolnienia gospodarczego w Polsce i w całej Europie, 56% z nich przyjmuje na ten czas strategię zakładającą rozwój firmy. Zdaniem 39% przedsiębiorców najbliższy rok będzie okresem stabilizacji, a 5% przygotowuje się na redukcję, polegającą na obniżaniu kosztów, podziale przedsiębiorstwa lub sprzedaży jego części. Z raportu KPMG wynika, że dla przemysłu przetwórczego Polska jest wciąż perspektywicznym rynkiem i stanowi cel ekspansji 58% firm. Blisko połowa producentów deklaruje w 2013 roku wzrost zaangażowania na rynkach zachodnioeuropejskich. Inne kluczowe kierunki ekspansji to Europa Środkowo-Wschodnia i Europa Wschodnia. Poza naszym kontynentem atrakcyjne dla polskich przedsiębiorstw są przede wszystkim kraje Azji i Pacyfiku.
fot. mat. prasowe
Przemysł przetwórczy i jego inwestycje w 2013 roku
- Należy pamiętać, że projekty inwestycyjne rozłożone są w czasie, dlatego nawet gwałtowne zawirowania w gospodarce nie muszą wpływać na ograniczenie skali inwestycji. Projekty rozpoczęte w poprzednich latach będą w większości kontynuowane w roku 2013. Część producentów traktuje inwestycje jako obronę przed potencjalnymi trudnościami na rynku. Wiele firm będzie inwestować w bazę produkcyjną, ofertę produktową, a także w optymalizację procesów i kosztów – mówi Monika Bartoszewicz, Partner w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Strategia firm do końca 2013 roku
Szansą dla polskiego przemysłu są innowacje produktowe, rozbudowa bazy produkcyjnej i tworzenie nowych zakładów
Według raportu KPMG, niemal żadna z badanych firm produkcyjnych nie zamierza redukować swojej oferty produktowej do końca 2013 roku. 45% przedsiębiorców planuje wprowadzenie nowych produktów – dotyczy to przede wszystkim branży chemicznej, petrochemicznej, farmaceutycznej, gumowej, tworzyw sztucznych i surowców mineralnych. 53% firm, głównie z branży metalowej i wyrobów z metali, drzewnej, papierniczej, meblarskiej i poligraficznej, a także spożywczej, napojowej i tytoniowej, skoncentruje się na udoskonalaniu obecnej oferty. Nastawienie strategii producentów na wprowadzanie innowacji produktowych znajduje odbicie w planach dotyczących bazy produkcyjnej. Przedsiębiorcy stawiają na jej rozbudowę (41%) lub optymalizację wykorzystania (57%), a ich podejście różni się wyraźnie w zależności od wielkości firmy. Duże przedsiębiorstwa (250-499 zatrudnionych) znacznie częściej dostrzegają szansę rozwoju w powiększaniu bazy produkcyjnej, a nie optymalizacji jej wykorzystania. Dodatkowo, blisko co piąta badana firma planuje otwarcie nowego zakładu produkcyjnego w ciągu najbliższych 2-3 lat. Większość z nich ma powstać w Polsce, co ma istotne znaczenie dla rynku pracy.
fot. mat. prasowe
Plany związane z zakładami produkcyjnymi w ciągu najbliższych 2-3 lat
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)