Trudny rynek telefonii komórkowej
2005-06-01 12:56
Rynek telefonów komórkowych w Polsce dynamicznie się rozwija. Wkrótce jednak może na nim zabraknąć miejsca dla mniejszych producentów - wynika z najnowszego raportu analityków Gartnera.
Przeczytaj także: Rośnie sprzedaż telefonów komórkowych
Sprzedaż telefonów wciąż rośnie. W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku osiągnęła poziom 180,6 mln sztuk, czyli była o blisko 27 mln sztuk wyższa, niż 12 miesięcy wcześniej. Wyniki są lepsze od spodziewanych, toteż Gartner zrewidował swoje prognozy sprzedaży na cały rok. Według nowego, bardziej optymistycznego wariantu, światowy rynek ma w tym roku wchłonąć aż 750 mln sztuk „komórek” – aż o 13% więcej, niż w roku 2004.Od stycznia do marca najwięcej telefonów sprzedała Nokia – 54,9 mln sztuk. Kluczowym czynnikiem dla uzyskania tak dobrego rezultatu okazała się być agresywna strategia cenowa na szybko rosnącym rynku chińskim. Druga w rankingu Motorola sprzedała 30,3 mln sztuk telefonów. Trzecie miejsce zajął Samsung, który szczególnie dobrze radzi sobie w Europie Zachodniej i Rosji. Kolejne pozycje przypadły w udziale firmom LG, Siemens i Sony Ericsson.
Okazuje się jednak, że wzrost sprzedaży nie musi oznaczać dla wszystkich producentów telefonów komórkowych braku problemów. Rynki państw o najwyższych PKB są już nasycone. Te, które rozwijają się najszybciej, należą do krajów relatywnie biednych – klienci oczekują więc tanich telefonów, co wymusza nieustanne obniżanie marż. W wspomnianych krajach zamożnych konkurencja jest ogromna, co także przekłada się na niski poziom cen. Analitycy Gartnera przewidują, że mali producenci mogą mieć kłopoty z utrzymaniem rentowności i zapewne klika firm będzie w najbliższym czasie zmuszonych do wycofania się z rynku.
Przeczytaj także:
Sprzedaż telefonów komórkowych VII-IX 2006
oprac. : Stefan Czerniecki / 4Press