W PKP dogadali się ze związkami
2013-02-23 23:55
Ulgi przejazdowe dla pracowników PKP © niv koren - Fotolia.com
Przeczytaj także: W piątek strajk na kolei
W sierpniu 2012 r. spółki należące do grupy zapowiedziały, że w 2013 roku nie będą już finansować m.in. praw do zniżek dla emerytowanych pracowników – emeryci mieli robić to na własny koszt. Spór związkowców z poszczególnymi spółkami Grupy PKP trwał od października 2012 roku. Związkowcy domagali się utrzymania systemu ulg dla pracowników, ich rodzin i emerytów kolejowych albo otrzymania rekompensaty za proponowane przez władze PKP ograniczenie systemu ulg. Według PKP łączny roczny koszt wprowadzenia rekompensat w wersji proponowanej przez związkowców wynosiłby ponad 900 mln zł.Dla pracowników
Ponieważ władze PKP odrzuciły te żądania, to w ramach sporu związkowcy zdecydowali się na zaostrzenie protestu - 25 stycznia 2013 przeprowadzili w PKP dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Po negocjacjach strony doszły jednak do porozumienia. Zgodnie z nim przestanie obowiązywać ulga pozwalająca na bezpłatne przejazdy pierwszą klasą dla pracowników kolejowych. Z kolei 99 proc. ulga w drugiej klasie ma obowiązywać do czasu wynegocjowania nowego systemu ulg.
Dzieci i małżonkowie
Według porozumienia dzieciom pracowników PKP będzie przysługiwać ulga w wysokości 80 procent, która ma być w całości finansowana przez koleje. Również 80 procentowe ulgi będą mieli współmałżonkowie pracowników kolei, z tym że w tym przypadku pracownicy sfinansują połowę wartości ulgi.
fot. niv koren - Fotolia.com
Ulgi przejazdowe dla pracowników PKP
Emeryci wykupią pakiet ulg
Na tańsze przejazdy będą mogli również kolejowi emeryci i renciści, o ile wykupią odpowiednie pakiety. Ulga dla nich wyniesie 99 procent, przy zachowaniu podziału na dwie grupy przewoźników: pierwsza to Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM Trójmiasto, Warszawska Kolej Dojazdowa, druga grupa obejmuje Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie. Kolejowi emeryci i renciści za każdy pakiet uprawniający do ulg będą musieli zapłacić 50 zł na rok.
Do porozumienia przystąpiły PKP Intercity, trójmiejska Szybka Kolej Miejska, Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie oraz Koleje Wielkopolskie.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)