Etyka w biznesie obniża loty
2013-03-02 00:11
Etyka w biznesie obniża loty © promesaartstudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najbardziej poszukiwani pracownicy 2012
Opinie polskich pracowników nt. zasad etycznych, jakimi kierują się w biznesie ich szefowie także wcześniej nie były dla pracodawców powodem do dumy, ale o ile w 2010 r. i w 2011 r. pozytywną opinię co do uczciwego i etycznego sposobu prowadzenia firmy miała ponad połowa respondentów (odpowiednio 51,7% i 52,2%), to w 2012 r. nastąpił spadek odsetka pozytywnych odpowiedzi i wyniósł on zaledwie 44,8%. W tym roku ta ocena utrzymywała się na podobnym poziomie (44,65%).Przedłużający się kryzys gospodarczy, oszczędności i strategia „zaciskania pasa” w wielu firmach, a przy tym obawa przed utratą pracy i związana z tym frustracja odbiły się niewątpliwie na tych wynikach. Wszystkie prowadzone w trybie ciągłym badania społeczne, potwierdzają spadek wskaźników optymizmu i ocen co do właściwego kierunku, w jakim zmierzają sprawy w kraju, jaki nastąpił pod koniec 2011 r. W klimacie niepewności oceny pracowników stają się bardziej krytyczne i bezkompromisowe, zwłaszcza tam, gdzie wcześniej nie zadbano o zbudowanie solidnych fundamentów współpracy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, czyli relacji wzajemnego zaufania.
„Kryzys jest co najwyżej katalizatorem problemów, jakie istniały w firmie już wcześniej. Brak atmosfery zaufania, kiepsko zgrany zespół, poczucie własnej „osobności” i nie utożsamianie się z celami firmy, to z reguły efekt wcześniejszych zaniedbań ze strony pracodawcy. Potwierdza to zestawienie wyników sondażu przeprowadzanego na próbie ogólnopolskiej z wynikami analogicznego badania na pracownikach firm, które trafiają na naszą Listę Najlepszych Miejsc Pracy” – mówi Maria Zakrzewski, Prezes Great Place To Work® Institute Polska.
fot. mat. prasowe
Kierownictwo prowadzi firmę w sposób etyczny i uczciwy
Rzeczywiście zarówno odpowiedzi na poszczególne pytania kwestionariusza, jak i wyliczony na ich podstawie Trust Index© różnią się wyraźnie między „średnią krajową” a firmami z Listy Great Place To Work®. Skala różnic w wielu kluczowych wskaźnikach waha się od 20-30 do…niemal 50 punktów procentowych /patrz załącznik – sondaż krajowy vs firmy z Listy Najlepszych Miejsc Pracy 2012/.
fot. mat. prasowe
Czuję, że moja osoba ma dla firmy wartość
„Dobra komunikacja, szacunek okazywany pracownikowi, duma z wykonywanej pracy i poczucie wspólnoty, to wartości, które tworzą wspaniałe miejsce pracy. Pracownik chce być dostrzeżony i mieć poczucie, że jego wkład w rozwój firmy jest ważny. Ze zmotywowanymi pracownikami firmie znacznie łatwiej przejść trudny okres. To najlepsza strategia na kryzys” – dodaje Maria Zakrzewski.
Tymczasem w sondażu ogólnopolskim na pytanie „Czy czujesz, że twoja osoba ma dla firmy wartość”, pozytywnie odpowiedziała zaledwie połowa respondentów (50,55%) i jest to spadek o 6 punktów procentowych w stosunku do wyników z 2010 r.
Informacje o badaniu
Sondaż na ogólnopolskiej próbie dorosłych, pracujących Polaków, prowadzony jest przez NORSTAT na zlecenie Great Place To Work® Institute Polska corocznie od 2010 r. Jego zadaniem jest ukazanie poziomu zaufania i satysfakcji w firmach działających na polskim rynku pracy. W badaniu są reprezentowani pracownicy firm o różnym pochodzeniu kapitału, w tym firm prywatnych, administracji publicznej, organizacji non-profit. Pełen kwestionariusz składa się z 61 pytań zamkniętych. Dane z badania na próbie ogólnopolskiej stanowią punkt odniesienia do wyników uzyskiwanych, na dokładnie tak samo brzmiące pytania, od pracowników firm, uczestniczących w badaniu Great Place To Work®, składającym się z dwóch modułów: audytu kultury organizacji (Culture Audit©) oraz ankiety pracowniczej właśnie (Trust Index©).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)