Najlepsze sklepy internetowe 2012
2013-03-03 00:26
Najlepsze sklepy internetowe 2012 © ktsdesign - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najlepiej oceniane sklepy internetowe 2012
Wraz z rankingiem sklepów został opublikowany obszerny raport „Bezpieczeństwo i zaufanie – filary polskiego e-commerce”. W raporcie zostały przedstawione wyniki badania przeprowadzonego w styczniu 2013 roku wśród osób kupujących w Internecie, oraz wśród e-sklepów.CZĘŚĆ I
Co i jak często kupujemy w sieci?
Liczba Internautów w Polsce wciąż rośnie. Co więcej, z jednej strony maleje liczba gospodarstw domowych, które nie mają jeszcze dostępu do komputera i Internetu, a z drugiej rośnie liczba urządzeń na których codziennie z Internetu korzystamy. To już nie tylko komputery stacjonarne i laptopy, ale i tablety, smartfony, a nawet telewizory. Z Internetem łączy się coraz więcej urządzeń, nic więc dziwnego, że to do sieci przenosi się coraz więcej codziennych czynności, począwszy od konta bankowego, płacenia za rachunki, czytania książek, spotykania się ze znajomymi aż po zakupy.
Polski rynek e-handlu to wg badań najszybciej rozwijający się rynek w Europie. Według rankingu Top 400 Europe opracowanego przez Internet Retailer, wartość rynku e-commerce w Polsce w 2012 wzrosła do 5,85 mld USD z 4,36 mld w roku poprzednim. Na rynku jest coraz więcej sklepów, praktycznie codziennie pojawiają się nowe, a największe sieci sklepów tradycyjnych , też do Internetu już weszły. Wynika to z prostej przyczyny – tam gdzie pojawiają się klienci, tam szybko przychodzą również i sprzedawcy. A klientów w Internecie nie brakuje. Według szacunków w Polsce mamy już ponad 19 mln internautów. Ilu z nich robi zakupy w Internecie? Z badania Ceneo wynika, że ponad 90%! A ponad połowa z nich zakupy w sieci robi przynajmniej raz w miesiącu.
fot. mat. prasowe
Jak często kupujesz online?
A 26% zadeklarowało, że zakupy w Internecie to dla nich chleb powszedni i dokonują ich przynajmniej kilka razy w miesiącu. Wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się pogłębiał i liczba kupujących w sieci będzie rosła jeszcze przez ładnych kilka lat. Warto jednak przyjrzeć się barierom, przez które ludzie nie robią zakupów w sieci jeszcze częściej. Trzy główne problemy to fakt, że przez Internet nie można dokładnie obejrzeć wybranego produktu (tę odpowiedź wskazało 53% ankietowanych), przez Internet nie można dotknąć i przetestować produktu (41%), Internet służy do kupowania tylko niektórych rzeczy (41%).
fot. mat. prasowe
Dlaczego częściej nie robisz zakupów online?
Porównując te dane do wyników sprzed roku, widzimy dokładnie, że obawy przed zakupami w sieci maleją. Choć przed rokiem pojawiały się te same wątpliwości, to w tym roku dużo mniej internautów zaznaczało poszczególne odpowiedzi. Fakt, że przez Internet nie można dokładnie obejrzeć produktu wskazało 53% ankietowanych – przed rokiem odsetek wynosił 56%. Brak możliwości dotknięcia / przetestowania produktu to w tym roku 41%, a przed rokiem 56%. Natomiast fakt, że Internet służy do kupowania tylko niektórych rzeczy wskazało przed rokiem 53%, a w tym roku już tylko 41%. Te różnice między badaniami pokazują jak dużą pracę wykonała cała branża e-commerce, aby przekonać niezdecydowanych do zakupów online.
fot. mat. prasowe
Dlaczego częściej nie kupujesz online?
fot. mat. prasowe
W jakich kategoriach kupiłeś online choć raz?
Sklepy przykładają większą uwagę do bezpieczeństwa – nieuczciwego sklepu obawia się 16%, rok temu taką obawę wyrażało prawie 18%. O jeden punkt procentowy zmalał też odsetek osób, którym zakupy internetowe odradzają znajomi. O 3 punkty procentowe spadł też odsetek osób obawiających się długiego oczekiwania na przesyłkę. Wzrósł natomiast odsetek osób, które nie chcą udostępniać swoich danych osobowych (z 7% na 10%). Oznacza, że internauci zwracają większą uwagę na to gdzie kupują i jakich danych się od nich oczekuje. Poprzedni rok stał pod znakiem walki o dane osobowe w sieci – sprawa ACTA sprawiła, że ludzie zaczęli zwracać większą uwagę na bezpieczeństwo swoich danych osobowych i stali się bardziej zachowawczy.
Wspomnieliśmy, że znacząco zmienił się odsetek osób, które twierdzą, że Internet służy do kupowania tylko niektórych produktów. W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie, zmienia się też popularność poszczególnych kategorii. Rok temu w pierwszej piątce były Moda, Telefony i akcesoria, Księgarnia, Dom i Ogród, Komputery. W tym roku również moda została wskazana jako kategoria w której kupujemy najczęściej (Odzież, obuwie, dodatki). Na kolejnych miejscach jednak zmiany – na podium wróciły sprzęt RTV i AGD. Miejscem czwartym i piątym wymieniły się Komputery i Dom i Ogród. Statystyki pokazują, że moda to zdecydowanie domena kobiet. Dwie trzecie pań kupuje ubrania w sieci. Jest to zdecydowanie najpopularniejsza dla nich kategoria. Na kolejnych miejscach znalazły się Dom i Ogród, Księgarnia oraz Dla Dziecka.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)