Najlepsze sklepy internetowe 2012
2013-03-03 00:26
Przeczytaj także: Najlepiej oceniane sklepy internetowe 2012
A co kupują panowie? To też wybór tradycyjny – Sprzęt RTV, Komputery oraz Telefony. Reasumując – mimo, iż wciąż barierą w zakupach internetowych jest brak możliwości obejrzenia czy dotknięcia towaru, a to szczególnie ważne przy kupnie ubrań i butów, to jednak w tej kategorii najchętniej dokonujemy zakupów. Wiąże się to z tym, że sklepy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i wykorzystują nowe technologie w prezentacji towaru, choćby prezentacje 3D i wirtualne manekiny. Minimalizuje to ryzyko złego wyboru. Co więcej, każdy towar, który kupimy, możemy do sklepu odesłać bez podania przyczyny. Wiele sklepów kusi też tym, że oferuje zwrot kosztów dostawy przy takiej wymianie towaru.
fot. mat. prasowe
Bezpieczeństwo w sieci
Bezpieczeństwo w sieci – czy zostałeś kiedyś oszukany?
Bezpieczeństwo podczas zakupów w Internecie to temat najważniejszy. Każdy, kto ktoś choć raz spotkał się z trudną sytuacją, dwa razy zastanowi się przed kolejnym wydaniem pieniędzy na internetowe zakupy.
Z badań Ceneo.pl wynika jednak, że 16% Internautów miało nieprzyjemną sytuację ze swoim zamówieniem ten jeden raz. Natomiast 7% pamięta więcej niż jedną taką sytuację.
Co trzeci ankietowany, który poczuł się oszukany, stwierdza, że towar, który otrzymał był niezgodny z opisem na stronie.
Zamówionego towaru nie otrzymał co czwarty oszukany. 3% respondentów zostało postawionych przed faktem, że towar jest jednak droższy i musiało zapłacić wyższą kwotę. Mimo różnych, drobnych, nieprzyjemnych sytuacji, tylko 1% ankietowanych definitywnie boi się zakupów w sieci. Kolejne 9% obawia się ich jedynie nieznacznie, a 74% uważa za raczej bezpieczne. Entuzjaści, czyli ludzie, którzy uważają zakupy online za bezpieczne, stanowią 15% badanych. Respondentów, którzy obawiają się zakupów w sieci jest o 5 punktów procentowych mniej niż przed rokiem. Odsetek ten zmalał na korzyść entuzjastów tej formy zakupów. To dobry trend, który będzie jeszcze wzrastał, gdyż sklepy coraz częściej rywalizują między sobą już nie ceną, ale obsługą klienta i dołożeniem wszelkich starań, by cały proces zakupowy przebiegł bez przeszkód i był pozytywnie oceniony przez klientów.
fot. mat. prasowe
W jaki sposób zostałeś oszukany?
Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi problemami, dobrze jest poznać swoje wszystkie prawa konsumenckie, a także dokładnie prześwietlić sklep, w którym planujemy wydać znaczniejszą gotówkę. Sprawdziliśmy w ankiecie na co zwracają uwagę kupujący przed dokonaniem transakcji w sklepie. Okazuje się, że aż 70% ankietowanych czyta opinie innych użytkowników przedstawione przez sklep, a 60% szuka takich opinii jeszcze na innych, niezależnych serwisach (np. w porównywarkach cenowych). Co czwarty badany zasięga opinii znajomych. Niepokojącym wydaje się fakt, że tylko niespełna połowa respondentów czyta regulamin sklepu, jednak jeśli sklep poinformuje nas o wszystkich aspektach i wyjaśni rzeczy, do których jest zobligowany przez prawo (np. całkowity koszt transakcji, podane ceny brutto itd.) być może nie musimy już zaglądać do całego regulaminu. Jedynie niecałe 7% ankietowanych uznało, że nie potrzebuje żadnych informacji o sklepie.
fot. mat. prasowe
Czy przed dokonaniem zakupu nieznanym sklepie zbierasz o nim informacje?
Internauci muszą pamiętać, że mają prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość, bez podania przyczyny do 10 dni od momentu zakupu. O tym zapisie w prawie wiedziało 80% ankietowanych. W 2014 roku w życie wejdzie dyrektywa unijna, która przedłuży ten czas do 14 dni.
fot. mat. prasowe
Internauci ma prawo odstąpienia od umowy
O tym nie wiedziało aż 85% badanych! Mimo to, w badaniu przeprowadzonym w kwietniu 2012 roku wśród użytkowników Ceneo.pl, 51% badanych stwierdziło, że dokładnie zna swoje prawa i obowiązki konsumenckie. Aż 49% uznało, że ma braki w tym zakresie. Dlatego przed każdym zakupem dokładnie sprawdźmy za co płacimy, ile płacimy i jak poprzednie transakcje oceniali inni Internauci.
Jak wybieramy sklepy internetowe?
W ankiecie Ceneo.pl spytano internautów co jest dla nich najważniejsze przy wyborze sklepu internetowego. Odpowiedzi na pewno przydadzą się sklepom, po to by jeszcze efektywniej sprowadzić klienta i zachęcić do zakupu. Wnioski można przedstawić w kilku prostych punktach.
1) Znana marka sklepu nie jest tak istotna
Wielu internautów dokonuje zakupów za pośrednictwem porównywarek cen, poprzez portale aukcyjne czy wyszukuje produkty w Google. Niekoniecznie zwraca więc uwagę na samą markę sklepu. Dużo ważniejsze są takie czynniki, jak opinie innych klientów, czy gwarancja bezpieczeństwa transakcji. Tylko 45% ankietowanych wskazało markę sklepu jako czynnik bardzo istotny przy zakupach.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)