Najlepsze sklepy internetowe 2012
2013-03-03 00:26
Przeczytaj także: Najlepiej oceniane sklepy internetowe 2012
Liczba sklepów Internetowych lawinowo rośnie. 10% respondentów odpowiedziało, że założyło swój sklep przed 2005 rokiem. Natomiast aż 20% to sklepy założone w roku 2012. Są to więc przedsiębiorstwa, które dopiero rozpoczynają swoją drogę do sukcesu. Badanie ujawniło także inną rzecz - ten rynek jest bardzo trudny. Wiele powstających sklepów kończy swą działalność po kilku latach i na rynku jest stosunkowo mniej sklepów z dłuższą historią. Z drugiej strony powstawanie wciąż nowych sklepów świadczy o tym, że na rynku jest jeszcze miejsce dla wielu nowych sprzedawców. Obecnie powstaje bardzo dużo sklepów bardzo specjalistycznych i niszowych.
W samej tylko porównywarce cen Ceneo.pl, swoją ofertę prezentuje już ponad 6000 sklepów z milionami produktów z setek kategorii.
fot. mat. prasowe
W którym roku powstał Państwa sklep Internetowy?
Bariery w rozwoju – z punktu widzenia sklepów
Przed polskim e-commerce jest jeszcze dużo pracy. Sklepy profesjonalnie podchodzą do swoich obowiązków i praktyk. Robią coraz więcej by przyciągnąć i zatrzymać klienta u siebie. Pomimo, że cena jest najważniejsza dla klientów, to sklepy mogą skutecznie zachęcać też innymi czynnikami. Coraz częściej edukują swoich klientów, a to bardzo ważny element obsługi. Konkretnych danych dostarcza ankieta przeprowadzona wśród sklepów. Zapytano w niej o bariery w rozwoju e-commerce - co z punktu widzenia sklepów, przeszkadza lub może przeszkadzać użytkownikom w dokonywaniu zakupów przez Internet?
fot. mat. prasowe
Jakie bariery są w rozwoju e-handlu w Polsce?
W ubiegłorocznym badaniu, 73% ankietowanych sklepów, zapytanych o bariery w rozwoju e-handlu wskazało na obawę przed sprzedawcą-oszustem, a blisko 64% na brak możliwości przetestowania produktu. Na trzecim miejscu znalazł się ograniczony dostęp do sieci internetowej – 30%. Również i w tym roku strach przed byciem oszukanym przez sprzedawcę okazał się najważniejszą ze wskazanych przez sklepy internetowe, barier w rozwoju ecommerce (ponad 66%). Na drugim miejscu znalazł się brak bezpośredniej możliwości dotknięcia, przetestowania produktu (prawie 58%). Natomiast 27% ankietowanych sklepów wskazało obawę przed płatnościami w Internecie. Znaleźli się i tacy, dla których zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę jest sporą barierą we wzroście liczby zamówień w e-sklepie –taką odpowiedź zaznaczyło 14% pytanych sklepów. Wydaje się, że już marginalne znaczenie w ocenie sklepów ma ograniczony jeszcze w niektórych obszarach Polski dostęp do Internetu, bez którego jesteśmy zdani na tradycyjną formę kupowania. Tylko 8% ankietowanych wskazało tę odpowiedź.
Odpowiedzi sklepów warto zestawić z odpowiedziami samych użytkowników. Tylko bowiem 16% użytkowników uznało, że boi się być oszukanym przez sklep. Być może wynika to z faktu, że sklepy dbają o zaufanie i bezpieczeństwo traktując ten temat niezwykle priorytetowo. Strach przed byciem oszukanym to według nich główna bariera, dlatego inwestują liczne środki w to, by użytkownik czuł się w pełni komfortowo i bezpiecznie podczas transakcji. Te praktyki przynoszą efekt, gdyż jak wynika z ankiety, coraz mniej Internautów boi się być oszukanym przez sklep – 90% ankietowanych użytkowników oceniło zakupy internetowe jako raczej lub zdecydowanie bezpieczne.
Właściciele sklepów, by ściągnąć i utrzymać klientów, powinni położyć nacisk na dwa podstawowe elementy. Po pierwsze - zapewnienie użytkownikowi bezpieczeństwa i poczucia pewności – mało kto bowiem nie boi się zostać oszukanym idąc na zakupy do marketu czy galerii handlowej. Po drugie zaś – sklepy muszą zmierzyć się z problemem, który wskazują użytkownicy. Brak możliwości przetestowania czy choćby obejrzenia produktu. Dobrej jakości zdjęcia i całe galerie już nie wystarczają, są standardem. Filmy video i prezentacje 3D, w których można obrócić produkt i obejrzeć go z każdej strony i pod każdym kątem, również stają się coraz popularniejsze. Przyszłością są niestandardowe elementy wspomagające sprzedaż – np. wykorzystanie kamery internetowej do stworzenia symulacji kreacji i dopasowania jej do sylwetki konkretnej osoby, czy wykorzystanie wirtualnych manekinów. W przypadku innych kategorii niż moda, dobrym kierunkiem może być choćby darmowa dostawa i zwrot nieudanego zakupu na koszt sklepu. I wielu właścicieli podąża właśnie w tym kierunku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)