eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyZakupy spożywcze online niedoceniane

Zakupy spożywcze online niedoceniane

2013-03-14 11:52

Zakupy spożywcze online niedoceniane

Zakupy spożywcze online niedoceniane © Spectral-Design - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

O ile z każdym rokiem rośnie popularność Internetu jako kanału dystrybucji różnych towarów i usług, o tyle w przypadku żywności, nadal jest on rzadko wykorzystywanym przez konsumentów miejscem dokonywania zakupów - wynika z badania przeprowadzonego przez GfK.

Przeczytaj także: Polacy a zakupy spożywcze przez Internet

Spośród ogółu Polaków, którzy deklarują, iż regularnie korzystają z Internetu i kupują tam różne towary, tylko 14 proc. kupuje tam także produkty spożywcze. Aż 86 proc. kupujących w Internecie nigdy nie skorzystało z e-sklepu spożywczego.

Wyniki badania wykazały, iż po stronie konsumentów istnieją dwa główne ograniczenia w rozwoju tego typu handlu:
  • pierwsze z nich ma charakter społeczny i związane jest z dotychczasowym stylem życia i zwyczajami oraz postawami konsumentów związanymi z dokonywaniem zakupów produktów spożywczych,
  • drugie ograniczenie ma charakter logistyczny i związane jest z dostępnością tego typu usług w miejscu zamieszkania.

W kontekście pierwszego wymienionego ograniczenia, o charakterze społecznym, warto wspomnieć o najważniejszych jego wymiarach:
  • przywiązaniu konsumentów do tradycyjnych sklepów spożywczych, które deklaruje 30 proc. respondentów, którzy nie robią zakupów spożywczych przez Internet,
  • chęci osobistej oceny jakości towarów (25 proc.),
  • skłonności do podejmowania decyzji zakupowych już w sklepie (18 proc.).

W przypadku ograniczeń o charakterze logistycznym istotnymi barierami są:
  • brak tego typu usługi w miejscu zamieszkania respondenta (14 proc.),
  • niechęć do ponoszenia dodatkowych opłat związanych z dostawą (13 proc.),
  • niedogodności związane z koniecznością oczekiwania na dostarczenie zamówionych towarów (12 proc.).

fot. Spectral-Design - Fotolia.com

Zakupy spożywcze online niedoceniane

O ile z każdym rokiem rośnie popularność Internetu jako kanału dystrybucji różnych towarów i usług, o tyle w przypadku żywności, nadal jest on rzadko wykorzystywanym przez konsumentów miejscem dokonywania zakupów.


Agata Czapkowska, autorka raportu podsumowuje: „Przy odpowiednich działaniach ze strony detalistów dokonywanie zakupów spożywczych przez Internet będzie stawało się coraz powszechniejsze i wyniki badania jasno wskazują, co warto zmienić, aby e-zakupy stały się bardziej popularne. Poza tym część barier, o których dowiadujemy się z badania, wydaje się wynikać z nieznajomości tego kanału sprzedaży i dzięki edukacji konsumenta może być stosunkowo łatwa do przełamania.”

fot. mat. prasowe

Nie robię zakupów spożywczych w e-sklepie ponieważ:

Powodem nierobienia zakupów w e-sklepie jest m.in. przywiązanie konsumentów do tradycyjnych sklepów spożywczych, które deklaruje 30 proc. respondentów, którzy nie robią zakupów spożywczych przez Internet.


Informacje o badaniu
Dane pochodzą z raportu „Polska na widelcu – zwyczaje żywieniowe Polaków”. Badanie zrealizowane w ramach omnibusa CAPI na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 Polaków powyżej 15 roku życia w listopadzie 2012 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: