eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPoczta Polska ponosi straty

Poczta Polska ponosi straty

2005-06-08 12:25

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła zasadność ekonomiczną uczestnictwa Poczty Polskiej w jej spółkach zależnych, zarzucając jednocześnie niewystarczające zabezpieczenie interesów Poczty w umowach zawieranych z nimi.

Przeczytaj także: NIK: Polska nie jest silną marką

W latach 1990 - 2003 Poczta Polska (PP) przystąpiła do 5 spółek prawa handlowego oraz założyła jedną spółkę, a także towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, inwestując w te podmioty prawie 53 mln zł.

Według NIK, uczestniczenie Poczty w tych podmiotach gospodarczych okazało się niezgodne z zasadą racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej, bo sprowadzało się głównie do pokrywania ich strat wynoszących łącznie 55,7 mln zł. Kontrola wykazała, że jedynie Postdata S.A. przynosiła zyski.

NIK, pozytywnie oceniając zysk uzyskany przez spółkę Postdata (usługi informatyczne na rzecz PP), stwierdziła równocześnie, że Poczta Polska prawie 62 procent swoich zleceń informatycznych lokowała w Postdacie. Poczta zrezygnowała przy tym z możliwości ogłaszania przetargów na usługi informatyczne i nie miała gwarancji, że Postdata wykonuje je najlepiej i najtaniej. Drugim akcjonariuszem Postdaty była spółka Prokom Software i ona wykonywała zlecenia Poczty unikając przetargów. Postdata zleciła Prokomowi w latach 2002 – 2003 usługi na łączną kwotę 95,5 mln zł.

Kontrola wykazała nieprawidłowości związane z działaniami władz PFL, przedsiębiorstwa będącego w 100 proc. własnością PP. PFL wykonywał na rzecz Poczty usługi m.in. w formie zakupu samochodów i urządzeń i poniósł w latach ubiegłych straty w wysokości 0,9 mln zł. Izba jest zdania, że PP mogłaby sama wykonywać działania spółki, co byłoby ekonomicznie korzystniejsze. W działalności PFL wykryto także nieprzestrzeganie przepisów Kodeksu spółek handlowych – m.in. przez ponad rok zarząd i rada nadzorcza działały bez absolutorium;

Izba negatywnie oceniła również działania Poczty związane z powołaniem Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych (PTUW). Zaangażowano w nie 19 mln zł, a na koniec roku 2003 jego straty wyniosły prawie 0,5 mln zł. Towarzystwo powołano w celu ubezpieczania „podmiotów grupy kapitałowej PP”. Kontrola wykazała nieistnienie „grupy”. W związku z tym PP ubezpieczała sama siebie poprzez należące wyłącznie do niej Towarzystwo.

Zdaniem Izby stwierdzona niecelowość, nierzetelność, niegospodarność, a w części także nielegalność działań Poczty dowodzi jej nieprzygotowania do restrukturyzacji i komercjalizacji. Powtórzenie dotychczasowych błędów w procesie planowanych przekształceń może zagrozić egzystencji przedsiębiorstwa, m.in. wskutek łamania zasady ochrony własnych interesów. Wykryte nieprawidłowości dowodzą również braku przygotowania firmy do demonopolizacji rynku pocztowego.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Więcej na ten temat: NIK, Poczta Polska, Najwyższa Izba Kontroli
Jaki kandydat na prezydenta?

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: