Świadczenia pozapłacowe: rynek z potencjałem
2013-03-27 11:52
Standardem w motywacji pozapłacowej pozostają kupony i karty podarunkowe © yvart - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jakie świadczenia pozapłacowe kuszą pracowników?
Rynek w PolsceWyniki badania pokazują, że rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce jest determinowany głównie dwoma czynnikami: sezonowością ich wręczania oraz zasadami funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Według badań, niezależnie od formy własności, firmy które utworzyły Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych finansują świadczenia dodatkowe głównie z tego właśnie źródła (73% podmiotów). Zupełnie inna jest sytuacja wśród pracodawców, którzy nie utworzyli ZFŚS – w tych firmach motywatory pozapłacowe są finansowane przede wszystkim z bieżących obrotów (51% podmiotów). W porównaniu z 2011 rokiem bieżące fundusze, jako źródło finansowania benefitów wskazało o 7,5 punktów procentowych więcej badanych. O 3,9 punktów procentowych wzrósł również odsetek firm deklarujących finansowanie świadczeń z systemów motywacyjnych. Oznacza to, iż coraz więcej pracodawców dostrzega konieczność oferowania świadczeń pozapłacowych, jako elementu całościowej strategii motywacyjnej w firmie. Badania pokazały, również, że w blisko 1/3 firm w Polsce, świadczenia pozapłacowe oferowane są jako wsparcie i pomoc socjalna dla pracowników, ale drugą ich najważniejszą rolą jest motywowanie personelu, które wskazało 30,2% przebadanych przez ARC Rynek i Opinia firm. Pracodawcy stają się zatem coraz bardziej świadomi faktu, że zaangażowanie pracowników w bezpośredni sposób przekłada się na sukces całej organizacji.
Sezonowość wręczania świadczeń
Sezonowość wręczania świadczeń od wielu lat się nie zmienia, nadal najczęstszą okazją do przyznania pracownikom gratyfikacji czy podarowania prezentów są święta. Tradycyjnie pracownicy są nagradzani na Boże Narodzenie, wtedy właśnie zatrudnionych dodatkowo wspiera aż 63,8% badanych pracodawców.
Inne popularne okazje do przekazania dodatkowych motywatorów zatrudnionym to m.in. okres wakacyjny oraz zbliżające się święta Wielkiej Nocy, które wskazało prawie 33% przedsiębiorstw. Bardzo popularną formą świątecznych motywatorów pozostają Kupony i Karty Podarunkowe. Według badań ponad 1/3 firm w Polsce wręcza pracownikom właśnie ten rodzaj świadczeń. Kupony i Karty Podarunkowe stały się już elementem świątecznej tradycji praktykowanej w Polsce przez różne instytucje.
fot. yvart - Fotolia.com
Standardem w motywacji pozapłacowej pozostają kupony i karty podarunkowe
Dlaczego pracownicy lubią Kupony i Karty?
- Pracownicy cenią Kupony i Karty Podarunkowe przede wszystkim ze względu na wolność wyboru finalnego prezentu, którą gwarantują im te rozwiązania. Czynnikiem decydującym o ich atrakcyjności jest również szeroką sieć akceptacji – np. w przypadku Kuponów Podarunkowych Sodexo jest to aż 50 tys. punktów: od sklepów spożywczych, sportowych po RTV-ADG czy perfumerie. Z kolei Kartą Podarunkową Sodexo można zapłacić w prawie 230 tys. punktów akceptujących w całej Polsce, wszędzie tam gdzie akceptowana jest VISA. Karta umożliwia również płatności zagraniczne, internetowe czy wypłatę gotówki z bankomatu. Pracownicy wybierają Kupony i Karty Podarunkowe Sodexo także dlatego, że towarzyszy im najbogatszy na rynku pakiet promocji, który podwyższa ich siłę nabywczą. Przykładowo specjalnie z okazji Świąt Wielkanocnych towarzyszą im szyte na miarę świąteczne rabaty sięgające nawet 50%. Pakiet dedykowanych Kuponom i Kartom Podarunkowym promocji zwiększa więc prawie dwukrotnie faktyczną wartość otrzymanego prezentu – wyjaśnia Paweł Łojewski, Product Manager Sodexo Motivation Solutions.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)