Polacy Pokolenia Wielkiej Zmiany
2013-04-01 00:40
Polacy Pokolenia Wielkiej Zmiany © olly - Fotolia.com
Przeczytaj także: Własne mieszkanie częściej w Polsce niż w UE
Pokolenia Wielkiej Zmiany nie określa jedynie demografia. Jego główny trzon to osoby urodzone w latach 1967-1977, których jest w Polsce 5,8 mln. Ale ważniejsza jest mentalność. Należą do niego również 50. – 60. latkowie, którzy skorzystali z „okna możliwości”, jakie otworzyła transformacja.Przedstawiciele Pokolenia Zmiany mają kilka wspólnych cech:
- Wchodzili w dorosłe życie zawodowe po 1989 r. i aktywnie skorzystali z możliwości, jakie otworzyły zmiany; zobaczyli w nich szansę dla siebie: odnieśli relatywny życiowy i osobisty sukces;
- Doświadczyli awansu i ”przyspieszonej konsumpcji” oraz raptownego podwyższenia jakości życia;
- Współtworzyli swoją wiedzą i doświadczeniem firmy i instytucje tworzone w latach 90.; odegrali dużą rolę w rozwoju gospodarczym: to „pokolenie profesjonalistów”.
- Najważniejszym wspólnym doświadczeniem tego pokolenia było dotknięcie „świeżej” wolności, co powoduje że pokolenie to jest szczególnie na nią czułe. Jego przedstawiciele doznali euforii i poczuli, że świat stanął przed nimi otworem i mogą realizować własne marzenia - było to swoiste "ukąszenie wolnością".
By nakreślić portret Generacji Wielkiej Zmiany, THINKTANK i MALEMEN zaprosiły do udziału w sesjach redefinicyjnych ponad 60 ekspertów z różnych dziedzin: analityków, socjologów, ekonomistów, przedsiębiorców, menedżerów, ludzi kultury, mediów, księży, artystów. Przez pół roku pracowali oni nad definicjami siedmiu słów kluczowych dla każdego pokolenia: RYNEK, PRZEDSIEBIORCZOŚĆ, SUKCES, PATRIOTYZM, WIARA SZCZĘŚCIE, STYL ŻYCIA.
Pozwoliło to nakreślić wszechstronny portret Pokolenia Wielkiej Zmiany; jego stosunek do gospodarki rynkowej, aktywności i samodzielności, sukcesu, podejścia do miłości ojczyzny, szczęścia i stylu życia. To portret pokolenia, które otrzymało niezwykłą życiową szansę i potrafiło ją wykorzystać.
fot. mat. prasowe
Liczba zarejestrowanych osobowych pojazdów samochodowych w latach 1990–2010 (dane w tys.).
-
Generacja, która stworzyła rynek
Pokolenie Wielkiej Zmiany współtworzyło rynek i instytucje. To silne doświadczenie. Przedstawiciele generacji Wielkiej Zmiany patrzą na polski rynek już nie tylko z perspektywy krajowej, lecz jako część globalnej gospodarki opartej o Internet. Zarazem rynek i konsumpcja „znormalniały”, nie ekscytują już tak jak wcześniej; mniej euforii w konsumpcji i korzystaniu z jego dobrodziejstw. -
Przedsiębiorczość: kompetencja przyszłości
Generacja Wielkiej Zmiany wzięła również olbrzymi udział w tworzeniu przedsiębiorczości i biznesu. Zmieniło to wywodzący się z PRL obraz przedsiębiorczości. Ale wykazało się również własną wewnątrzsterownością, charakterystyczną dla przedsiębiorczości. „Gen przedsiębiorczości”: inicjatywa, rzutkość, niezależność to pokoleniowa cecha charakteru. -
Sukces niejedno ma imię
Pokolenie to definiuje sukces wewnętrzną miarą. Z badania przeprowadzonego na potrzeby projektu RE-DEFINICJE wynika, że blisko 40% badanych wyżej ceni sukces osobisty niż zawodowy. Ten z kolei jest najcenniejszy tylko dla 6%. Dla 55% równie istotny jak osobisty jest sukces zawodowy, jednakże aż 76% stwierdziła, że niczego nie poświęciłaby dla sukcesu, a już na pewno nie miłości czy rodziny. -
Patriotyzm we własnej definicji
Pokolenie Wielkiej Zmiany podchodzi do patriotyzmu w sposób bardziej osobisty i intymny, ponieważ ze sfery państwowego i grupowego przymusu przeszedł do sfery indywidulanej wolności. Stał się nadobowiązkowy i dobrowolny. Ma silną potrzebę manifestowania miłości do ojczyzny i dumy, która nie znajduje jednak ujścia w sferze publicznej, gdzie dominuje nadal martyrologiczny, laurowy model patriotyzmu. Pokolenie to poszukuje więc obywatelskiej formy patriotyzmu.
fot. mat. prasowe
Procent populacji w Polsce ze stałym dostępem do internetu, 2004–2012
fot. mat. prasowe
Liczba oddanych mieszkań w latach 1989–2012
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Konto usunięte / 2013-04-01 16:22:35
Według mnie pokolenie to jako całość,nie jest pokoleniem"Wielkiej Zmiany".
Osoby,którym się powiodło i do czegoś doszły zawdzięczają to głównie swoim
majętnym rodzinom i układom rodzinno-towarzyskim.Oni już na starcie mieli dużo
większe możliwości,niż ludzie z tzw."plebsu",nie ubliżając w żaden sposób tym
drugim.I tak jest do dzisiaj,a wszelkie opowieści o"nowej ekonomii" i"niewidzialnej
ręce rynku",to czysty piar,utopia i bajeczki dla maluczkich.Gospodarka neoliberalna
doprowadziła do ogromnych nierówności i rozwarstwienia społecznego.Wmawianie do niedawna ludziom,że ciągle wzrasta PKB,a tym
samym wzrasta zamożność społeczeństwa,również nie polega na prawdzie,gdyż
dochód ten nigdy nie był i nie jest dzielony sprawiedliwie.Nie twierdzę,że w PRL byłó lepiej,ale nie wszystko było złem.Przede wszystkim nie było bezrobocia
a tzw bezrobocie ukryte,było niczym w porównaniu z dzisiejszym.Kiedyś był
przymus pracy,a dzisiaj trzeba się mocno"napracować",aby pracę znaleźć.To nie
jest tak,że wszyscy niepracujący są nieudacznikami,jak w niektórych kręgach
usiłuje się to przedstawiać.Z taką gospodarką,przewładnymi cięciami budżetowymi,bez ograniczenia bezrobocia i zabezpieczeń socjalnych,daleko nie
zajdziemy.Świadczą o tym ruchy oburzonych na całym świecie przeciwko
rządzącym,bankierom i spekulantom finansowym,którzy w pogoni za zyskiem
doprowadzają świat do krachu.Podsumowując-pokolenie o którym pisze
Autorka nie jest pokoleniem"Wielkiej Zmiany",gdyż jego wpływ na zmiany był
znikomy,chociażby ze względu na wiek,możliwości i cząstkę jaką reprezentują
sobą w społeczeństwie.A jeżeli wielu z nich się dorobiło,to tylko dzięki
wpływowym tatusiom,mamusiom i innym pociotkom.Człowiek z dołów
społecznych nie ma przy nich szans i nigdy miał nie będzie.Pozdrawiam.
[ odpowiedz ] [ cytuj ]