eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeSpołeczna odpowiedzialność biznesu domeną wielkich?

Społeczna odpowiedzialność biznesu domeną wielkich?

2013-04-18 00:11

Społeczna odpowiedzialność biznesu domeną wielkich?

W 2012 roku zostało zgłoszonych przez 106 firm ponad 260 praktyk CSR © photocreo - Fotolia.com

Coca-Cola, KGHM, Kompania Piwowarska. Te firmy w pierwszej kolejności przychodzą na myśl, gdy pojawia się pojęcie spółki odpowiedzialnej społecznie (CSR). Wielkie koncerny od dawna bowiem dostrzegają ogromną wartość, jaką niesie za sobą uczestniczenie w działalności społecznej i wspieranie inicjatyw lokalnych. Nie tylko znane marki są jednak aktywne na tym polu. Coraz więcej przedsiębiorstw z sektora MŚP angażuje się w podobne inicjatywy. Przykładem jest spółka LKJ BUD z Brzegu, realizująca swoje projekty na terenie Polski południowej i południowo-zachodniej.

Przeczytaj także: CSR czyli odpowiedzialność społeczna biznesu

Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) to koncepcja, która opiera się na budowaniu wartości firmy, poprzez m.in. aktywne uczestniczenie w życiu społecznym, budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem i uwzględnianie w działaniach kwestii środowiskowych. Zgodnie z tą ideą, bycie odpowiedzialnym biznesowo to nie tylko spełnianie określonych regulacji formalnych i prawnych, ale także świadoma działalność na rzecz otoczenia, na które wpływa działalność firmy.

Jeszcze przed kilkoma laty polityka CSR traktowana była w przedsiębiorstwach jako koszt. Dziś firmy same angażują się w wspieranie inicjatyw lokalnych, dostrzegając nie tylko korzyści wizerunkowe jakie mogą one przynieść, ale również wzrost zaangażowania i satysfakcji pracowników.

Argumentów za dołączeniem do strategii tego typu działań jest wiele. Do najważniejszych należą jednak:
  • budowanie pozytywnego wizerunku firmy,
  • uwiarygodnienie misji firmy w oczach klientów,
  • wzrost zadowolenia i satysfakcji pracowników oraz zwiększenie ich identyfikacji z przedsiębiorstwem,
  • pozyskanie (utrwalenie) zaufania i lojalności obecnych i potencjalnych klientów,
  • pozyskanie przychylności społeczności lokalnej,
  • zwiększenie zainteresowania inwestorów.

Do niedawna zalety CSR dostrzegały tylko wielkie, międzynarodowe korporacje. Obecnie jednak coraz większym zainteresowaniem polityka odpowiedzialności społecznej cieszy się wśród małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

- Z satysfakcją możemy obserwować obecnie w Polsce wzrost świadomości i zainteresowania koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu wśród firm z sektora MŚP – wskazuje Marcin Grzybek z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. - Wynika on m.in. z dwóch czynników: wielu projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, nastawionych na zwiększanie wiedzy i kompetencji z zakresu CSR wśród MŚP oraz presji ze strony dużych firm, które zaczęły wymagać od swoich dostawców przestrzegania określonych zasad związanych ze społeczną odpowiedzialnością.

fot. photocreo - Fotolia.com

W 2012 roku zostało zgłoszonych przez 106 firm ponad 260 praktyk CSR

Przykładem spółki uwzględniającej działania CSR w strategii rozwoju jest spółka LKJ-BUD SA. Od kilku lat zaangażowana jest ona w wspieranie inicjatyw muzycznych, kulturalnych, społecznych i sportowych na obszarze Dolnego Śląska.


Tylko w 2012 roku zostało zgłoszonych przez 106 firm ponad 260 praktyk CSR. Tak wynika z Raportu FOB „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki”. 19 z nich należało do sektora MŚP. Działania koncentrowały się w siedmiu obszarach - ład organizacyjny, prawa człowieka, uczciwe praktyki rynkowe, zagadnienia konsumenckie, środowisko naturalne, sprawy pracownicze i rozwój społeczności lokalnej.

Przykładem spółki uwzględniającej działania CSR w strategii rozwoju jest spółka LKJ-BUD SA, która myśli o upublicznieniu swoich instrumentów finansowych najbliższym czasie. Od kilku lat zaangażowana jest ona w wspieranie inicjatyw muzycznych, kulturalnych, społecznych i sportowych na obszarze Dolnego Śląska.

LKJ Bud to firma budowlana świadcząca usługi w zakresie małych i średnich inwestycji budowlanych, kompleksowych remontów i modernizacji mieszkań oraz innych obiektów budowlanych. Swoje relacje biznesowe spółka stara się budować w oparciu o wzajemne zaufanie, lojalność i wiarygodność, wspierając przy tym szereg inicjatyw społecznych.

Tylko w ostatnim czasie spółka, poza działalnością statutową, aktywnie uczestniczyła w wielu projektach lokalnych. Do najważniejszych pozycji należy zaliczyć:
  • Wsparcie organizatorów Przystanku Woodstock,
  • Mecenat nad programem Filharmonii Wrocławskiej oraz wydawnictwem Multikulti Project,
  • Wsparcie młodych sportowców w ramach Ogólnopolskiego Halowego Turnieju Piłki Nożnej Młodych Talentów oraz Brzeskiego Towarzystwa Sportowego Stal Brzeg,
  • Wsparcie inicjatyw muzycznych, w tym patronat nad płytą Anti Babylon System, działalnością muzyka Przemysława Thiele oraz zespołu Kolaboranci,
  • Wsparcie MONARU w realizacji filmu "Trening życia".

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: