Inflacja III 2013
2013-04-16 11:46
Przeczytaj także: Inflacja II 2013
Opłaty związane z łącznością obniżono w marcu br. o 2,9%. W wyniku promocji na rynku telefonii komórkowej wprowadzanych w lutym br., odnotowano dalszy spadek cen usług telekomunikacyjnych (o 3,0%). Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 0,5%.
W marcu br. wzrosły ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,7%). Nowe oferty wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i cyfrowych wpłynęły na wzrost cen usług w zakresie kultury (o 5,6%). W wyniku promocji na rynku wydawniczym potaniały natomiast gazety i czasopisma (o 5,1%). Mniej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,7%), a także turystykę zorganizowaną (przeciętnie o 0,6%, w tym w kraju – o 1,3%, a za granicą – o 0,3%).
W marcu br. opłaty dotyczące edukacji były wyższe niż w lutym o 0,1%. W tej samej skali wzrosły ceny w restauracjach i hotelach.
Spośród innych towarów i usług, w marcu br. podrożały środki do higieny osobistej (o 0,5%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi związane z opieką społeczną (o 0,4%), a także świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 0,2%). Opłaty w zakresie ubezpieczeń pozostały przeciętnie na poziomie notowanym w lutym br.
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 1,0% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost opłat związanych z mieszkaniem (o 1,9%), a także podwyżki cen żywności i napojów bezakoholowych (o 1,5%) oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,49 p. proc., 0,38 p. proc. i 0,23 p. proc. Obniżki opłat związanych z łącznością (o 7,3%), niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,2%), a także w zakresie transportu (o 0,5%) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,30 p. proc., 0,25 p. proc. i 0,05 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)