Dobra konsumenckie: największe firmy 2013
2013-04-24 10:03
Producenci smartfonów deklasują konkurencję © maxcam - Fotolia.com
Dzięki rosnącej lawinowo popularności urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony, ich producenci deklasują konkurencję w rankingu globalnych graczy na rynku dóbr konsumpcyjnych "Global Powers of Consumer Products 2013". Jak wskazują eksperci firmy doradczej Deloitte, którzy przygotowali ranking, rosnąca liczba urządzeń mobilnych wpływa nie tylko na przychody firm z tego sektora, ale również na zwyczaje konsumenckie. Już 58 proc. posiadaczy smartfonów posłużyło się nimi podczas zakupów on-line. Między innymi dzięki popularyzacji nowych narzędzi zapewniających konsumentom stały dostęp do Internetu wartość sprzedaży e-commerce na całym świecie przekroczy w tym roku bilion euro. Zestawienie pokazuje również, że pomimo trwającego spowolnienia gospodarczego 250 największym producentom dóbr konsumpcyjnych na świecie udało się zwiększyć zarówno przychody, które w ostatnim zakończonym roku finansowym przekroczyły 3 biliony dolarów, jak i zyski.
Przeczytaj także: Dobra konsumenckie: sprzedaż w górę
Aż 69 proc. konsumentów dokonuje decyzji zakupowych pod wpływem opinii, jakie znajdują o danym produkcie lub usłudze w Internecie. Aby do nich dotrzeć często korzystają z urządzeń mobilnych, które coraz powszechniej służą także do dokonania samego zakupu. Zdaniem ekspertów Deloitte udział zakupów on-line w najbliższych miesiącach dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych będzie się zwiększać, jako, że liczba użytkowników tego sprzętu rośnie lawinowo. Tylko w USA własnego smartfona ma prawie połowa konsumentów, w Chinach aż dwóch na trzech. Szacuje się, że w krajach rozwijających się, takich jak Rosja czy Brazylia liczba ta sięga nieco powyżej jednej trzeciej populacji. „Nie wolno więc nie doceniać wpływu urządzeń mobilnych na zachowania konsumentów podczas całego procesu zakupowego, począwszy od zetknięcia się z daną marką i opiniami na jej temat, poprzez wybór produktu, aż do oceny już po dokonaniu zakupu, wyrażonej choćby za pośrednictwem mediów społecznościowych” – tłumaczy Magdalena Jończak, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.Co więcej producenci muszą szybko uczyć się korzystać z nowoczesnych narzędzi do przeprowadzania analiz i efektywnego wykorzystania dostępnych danych o kliencie, by tworzyć indywidulane profile konsumentów i w oparciu o nie budować personalizowaną ofertę czy przekaz marketingowy. Powinni też m.in. multiplikować kanały sprzedaży (od tradycyjnych punktów po współpracę z wiodącymi sprzedawcami on-line). Do tego niezbędna jest współpraca działów sprzedaży, marketingu i IT. „Nie bez znaczenia jest również fakt, że ekspansja na rynkach wschodzących rodzi konieczność lepszego zrozumienia i dogłębnego poznania lokalnych kultur, by lepiej dostosować swe produkty do wymagań odbiorców. Firmy muszą się nauczyć korzystać z informacji, które dostarczają urządzenia mobilne używane przez klientów. Nowoczesne narzędzia, jak choćby usługi geolokalizacyjne pozwalają efektywnie oferować swoje produkty w miejscu i czasie, w których klient jest potencjalnie najbardziej skłonny je nabyć” – tłumaczy Magdalena Jończak.
fot. maxcam - Fotolia.com
Producenci smartfonów deklasują konkurencję
Biorąc pod uwagę popularyzację urządzeń mobilnych nie dziwi fakt, że pierwsze trzy lokaty w rankingu „Global Powers of Consumer Products 2013” zajmują obecnie producenci sprzętu elektronicznego. "Piąty rok z rzędu najsilniejszym okazał się koreański Samsung, choć mocno po piętach depcze mu koncern Apple, który w ciągu ostatnich pięciu lat wspiął się o 21 pozycji, a od ostatniego notowania przeskoczył aż cztery miejsca” – mówi Piotr Świętochowski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte. Na trzecim miejscu pozostał japoński Panasonic. Co jednak ciekawe, to nie producenci elektroniki są liderami pod kątem dynamiki wyniku. Spośród wszystkich sektorów już drugi rok z rzędu najwyższą stopę wzrostu zanotowała branża modowa (14 proc.). Jest ona również najbardziej rentowna przy łącznej marży netto wynoszącej 8 proc. Największym graczem na tym rynku jest nadal amerykański Nike. Z kolei liczba przedstawicieli sektorów żywnościowego, napojów i tytoniowego w grupie 250 najszybciej rozwijających się firm zmniejszyła się ze 140 do 137. Pomimo tego segment spożywczy i producenci wyrobów tytoniowych odnotowali znaczący łączny wzrost przychodów ze sprzedaży o 9 proc.
Przeczytaj także:
Dobra konsumpcyjne: największe firmy 2015
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
największe firmy, dobra konsumenckie, wyniki finansowe przedsiębiorstw, badania przedsiębiorców
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)