E-biznes w Polsce 2005
2005-06-16 13:11
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Materiał powstał przy wykorzystaniu wyników 5 badań. Zakres analiz dotyczy: oglądalności witryn i aplikacji internetowych przez polskich internautów, oceny i prognoz dla rozwoju rynku e-commerce w Polsce w 2005 roku, konsumpcji mediów przez polskich internautów, sposobów wykorzystania internetu w polskich firmach, sposobów wykorzystania internetu przez polskich internautów. Wszystkie analizy zostały przeprowadzone pod kontem biznesowego wykorzystania internetu.W raporcie czytamy m. in., że wyniki najnowszych badań wskazują na zależność pomiędzy wykorzystywaniem internetu w działalności firm a zwiększaniem ich konkurencyjności oraz możliwości rozwoju przedsiębiorstwa na rynku. Sens kierowania działań marketingowych potwierdza dodatkowo fakt, że aż 79 proc. Polaków korzystających z internetu zapoznawało się z ofertami handlowymi on-line, a 42 proc. wymienia to źródło jako najczęściej wykorzystywane w poszukiwaniu informacji handlowych. Na drugim miejscu znalazła się telewizja, a na ostatnim radio.
fot. mat. prasowe
Wydawać by się mogło, że przykład zagranicy, gdzie firmy różnych branży wykorzystują sieć do kontaktów z klientami, stanowić powinien bodziec dla firm polskich do uwzględniania w strategiach biznesowych działań skierowanych do internautów. Jednak, jak czytamy w raporcie, jednie 36 proc. pracowników firm wskazuje, że strategie marketingowe ich firm zakładają działania skierowane do internautów.
Do jakich celów w swojej pracy zawodowej internauci nie wykorzystują internetu? Pracownicy firm nie biorą udziału w forach dyskusyjnych oraz nie zasięgają opinii internetowych ekspertów. A szkoda, bo wymiana informacji w gronie internetowych społeczności może być często bardzo pomocna, jest ponadto szybka i mało kosztowna. Warto zatem zachęcać pracowników firm do nawiązywania tego typu kontaktów, które umożliwiają skuteczną wymianę doświadczeń.
Najczęściej odwiedzanymi stronami www w celach związanych z wykonywaną pracą są serwisy informacyjne, strony firm konkurencyjnych oraz strony agend i instytucji rządowych.
fot. mat. prasowe
Informacje zawarte w raporcie powinny napawać optymizmem przedsiębiorców inwestujących w sklepy internetowe: aż 97 proc. z 2 229 objętych badaniem internautów słyszało o możliwości robienia zakupów za pośrednictwem internetu. 30,8 proc. użytkowników zakupy on-line robi kilka razy w roku, a 14,3 proc. kilka razy w miesiącu. Największą popularnością wśród kupujących cieszą się niezmiennie: książki, płyty, sprzęt komputerowy oraz odzież i biżuteria.
Odpowiedzi respondentów ujęte w raporcie wskazują ponadto: które ze sklepów internetowych cieszą się największą popularnością, jakie są preferowane sposoby płatności oraz kwoty wydawane w sklepach internetowych, czy też jakie motywy skłaniają internautów do korzystania z aukcji internetowych.
Analiza odpowiedzi właścicieli, prezesów, czy też osób odpowiedzialnych za planowanie strategii handlowo-marketingowych sklepów internetowych wskazała, że dane na witrynach sklepów są aktualizowane codziennie lub kilka razy dziennie (39,7 proc.). Raz w miesiącu treści zmienia jedynie 6,3 proc. sklepów, których przedstawiciele wzięli udział w badaniu Gemius SA. Dodatkowo w raporcie znajdują się informacje m. in. o tym, w jaki sposób sklepy promują swoją działalność, ilu użytkowników odwiedziło strony objętych badaniem sklepów w ostatnim miesiącu, jakie specjalne oferty sklepy przygotowują dla stałych Klientów oraz jakie metody przyciągania nowych Klientów są najbardziej popularne.
fot. mat. prasowe
Wykorzystanie internetu w szeroko rozumianej promocji i sprzedaży produktów oraz usług firm jest coraz bardziej powszechne bez różnicy, w jakim sektorze rynku ona funkcjonuje. Różne się jednak sposoby i intensywność zastosowania elektronicznej komunikacji w codziennym życiu przedsiębiorstw i organizacji. Działania mające na celu zwiększenie efektywności oraz konkurencyjności funkcjonowania przedsiębiorstw w coraz większym stopniu polegają na umiejętnym przeszukiwaniu zasobów globalnej sieci, np. stron konkurencji, serwisów informacyjnych, witryn potencjalnych klientów, agend i instytucji rządowych, instytucji finansowych, czy też pomocowych a nawet forów dyskusyjnych. Warto zatem robić wszystko, aby strategie internetowe firm były uwzględniane w planach marketingowo-sprzedażowych firm i zakładały przy tym realizację oczekiwań i potrzeb korzystających z internetu w celach biznesowych.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl