Najważniejsze wartości Polaków
2013-04-26 11:06

Infografika © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Ubezpieczenie na życie u 14% Polaków
Miłość jest najważniejszą wartością w życiu dla zdecydowanej większości Polaków. Tak twierdzi 69 proc. uczestników badania przeprowadzonego przez Skandia Życie. Na kolejnych miejscach w hierarchii znalazły się poczucie bezpieczeństwa (64 proc.) oraz poczucie więzi i oparcia w innych (46 proc.). Najważniejsze dla Polaków wartości wiążą się z rodziną, którą 76 proc. z nas ceni jako najwyższą wartość samą w sobie, deklarując jednocześnie chęć zapewnienia bliskim właściwej ochrony i bezpieczeństwa.Badanie wykazało, że Polacy rozumieją bezpieczeństwo rodziny głównie w kontekście finansowym – jako sytuację, w której sami, pomimo wypadku lub innego zdarzenia losowego nie będą stanowić obciążenia dla najbliższych – taką definicję wskazało 70 proc. respondentów.
Co ciekawe, najbardziej obawiamy się nie samej śmierci, lecz kalectwa lub przewlekłej choroby. Na pytanie, jakie zdarzenie mogłoby najbardziej obniżyć poczucie bezpieczeństwa, 91 proc. ankietowanych wskazuje właśnie trwałe kalectwo. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się własna nieuleczalna choroba (90 proc.), nieuleczalna choroba partnera oraz trwałe kalectwo partnera – odpowiednio 84 proc. i 83 proc. odpowiedzi. Śmierć własną lub partnera jako najpoważniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa finansowego rodziny wskazało 80 proc. badanych.
Pomimo deklarowanej chęci ochrony najbliższych, Polacy w ograniczonym zakresie korzystają z produktów ubezpieczeniowych na życie. Przeszło co drugi badany (53 proc.) nie posiada żadnej polisy umożliwiającej wypłatę świadczeń w wypadku zdarzeń losowych wpływających na nasze zdrowie lub życie. Najbardziej powszechną formę ochrony wśród ankietowanych stanowią grupowe ubezpieczenia na życie, oferowane w ramach świadczeń pracowniczych – posiadanie produktów ubezpieczeniowych tego typu deklaruje 47 proc. badanych. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się indywidualne polisy na życie – 30 proc. wskazań oraz polisy ubezpieczeniowe połączone z funduszem inwestycyjnym – 14 proc.
Z danych Skandia Życie wynika, że przyczyny niskiej aktywności Polaków w zakresie korzystania z indywidualnych produktów ubezpieczeniowych na życie są wielowymiarowe. Większość ankietowanych jako główny powód braku produktów tego typu wskazuje słabą sytuację ekonomiczną – w opinii 43 proc. badanych nie stać ich na zakup polisy. Poważną przeszkodę (30 proc. wskazań) stanowi również brak wiedzy na temat produktów oraz niska wiarygodność branży finansowej – przeszło co piąty ankietowany (22 proc.) nie ma zaufania do firm ubezpieczeniowych. Co ważne, nawet wystąpienie w najbliższym otoczeniu zdarzeń losowych, uwiarygadniających zagrożenie nie jest w stanie zmobilizować nas do zakupu odpowiednich produktów. Blisko trzy czwarte badanych pomimo ciężkiej choroby czy śmierci znajomych lub dalszej rodziny, nie podejmuje żadnych działań w kierunku zapewnienia sobie dodatkowej ochrony ubezpieczeniowej.
fot. mat. prasowe
Infografika
Miłość, poczucie więzi i oparcia w innych oraz chęć finansowego zabezpieczenia najbliższych przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń to jedne z najważniejszych priorytetów w życiu Polaków.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)