Pokolenie Y a życie zawodowe
2013-04-26 09:49
Pokolenie Y a życie zawodowe © laurent hamels - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pokolenie Y chroni życie prywatne
Badanie zarazem potwierdziło, jak i podważyło pewne stereotypy o pracownikach pokolenia Millennium, którzy już w tej chwili stanowią około dwie trzecie zatrudnionych przez PwC na całym świecie. Mimo że młodsi pracownicy są bardziej obeznani z nowoczesnymi technologiami, żyją globalnie i chętnie dzielą się informacjami, badanie pokazuje, że nie czują się bardziej uprzywilejowani ani mniej oddani pracy niż ich starsi koledzy, i są zdecydowani równie ciężko pracować. Ponadto badanie PwC dowiodło, że aktualne nastroje osób należących do pokolenia Millennium podzielają także starsi pracownicy.„Zestawiając wyniki globalnego badania z polską praktyką wydaje się, że polscy Millenials nie różnią się istotnie od koleżanek i kolegów z innych części świata. Oznacza to, że i wyzwania, przed jakimi stają zarządzający kadrami w naszym kraju nie będą odbiegały od tych, z którymi borykają się firmy poza Polską" – stwierdza Artur Kaźmierczak, dyrektor w zespole HR Consulting w PwC.
„NextGen: A global generational study”, badanie PwC przeprowadzone we współpracy z University of Southern California oraz London Business School, stanowi ważny wkład w analizę pokolenia Millennium, tzw. „generacji Y”. Badanie opierało się na odpowiedziach 44 tys. pracowników firm doradczych wchodzących w skład sieci PwC, przy czym niemal jedna czwarta odpowiedzi pochodziła właśnie od pracowników pokolenia Millennium. Przeprowadzenie badania, jego podsumowanie oraz analiza zajęły ponad dwa lata.
fot. laurent hamels - Fotolia.com
Pokolenie Y a życie zawodowe
Celem badania było zmierzenie czynników towarzyszących zjawiskom takim jak niska rotacja personelu, lojalność pracowników i satysfakcja z wykonywanej pracy. Zawierało ono porównanie odpowiedzi pracowników generacji Y z tymi udzielonymi przez starszych pracowników, którzy znajdują się na podobnym etapie rozwoju kariery zawodowej, w celu dokonania oceny różnic pokoleniowych między tymi dwoma grupami zatrudnionych.
„Zasięg i zakres tego badania jest bezprecedensowy. Uchwyciło ono szeroką gamę zjawisk dających wgląd w motywację, priorytety i preferencje zawodowe najmłodszego pokolenia pracowników, ale także ich starszych kolegów” – mówi Katarzyna Sowińska, menedżer w zespole HR Consulting w PwC. „Pokolenie Millennium już jest motorem zmian w stosowanych od lat praktykach zarządzania. Pracodawcy, którzy chcą zatrudniać osoby z pokolenia Millennium i podtrzymywać ich zaangażowanie i zadowolenie, będą musieli dostosować się do ich potrzeb.”
Najważniejsze wnioski wynikające z badania PwC NextGen to m. in.:
-
Pokolenie Millennium chce większej elastyczności ... podobnie jak wszyscy inni.
Pracownicy zarówno z pokolenia Millennium, jak i spoza niego w podobnym stopniu chcą możliwości zmiany godzin pracy w celu pogodzenia ich z prywatnymi sprawami. Są także zainteresowani pracą poza biurem, którą mogą wykonywać przy wykorzystaniu nowych technologii. Ponadto pracownicy wszystkich generacji deklarują, że chętnie zrezygnują z części płacy i dynamicznego systemu awansowania w zamian za skrócenie czasu pracy.- Gdyby mieli taką możliwość, 64 % pracowników z pokolenia Millennium ( i 66 % tych starszych) chciałoby czasami pracować z domu, a 66 % pracowników generacji Y ( i 64 % spoza niej) okazjonalnie skorzystałoby z szansy zmiany godzin pracy.
- 15 % wszystkich pracujących mężczyzn i 21 % pracujących kobiet deklaruje, że byliby skłonni zrezygnować z części swojej pensji i spowolnić swoją ścieżkę awansu w zamian za mniejszą liczbę godzin pracy.
- Pracownicy pokolenia Millennium za jedną z ważniejszych kwestii uważają zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym. W przeciwieństwie do starszych generacji, które największy nacisk kładły na rozwój kariery i decydowały się na tryb pracy często znacznie przekraczający 40 godzin w tygodniu, mając nadzieję awansowania na lepiej płatne stanowiska, pokolenie Millennium nie jest przekonane, że tak wcześnie poczynione poświęcenia w imię kariery są warte potencjalnej nagrody. Dla ludzi tej generacji ważniejsza jest równowaga między życiem prywatnym i zawodowym.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)