Organizacje pożytku publicznego i 1% podatku w 2011 roku
2013-04-30 10:27
Przeczytaj także: Polacy a 1 procent podatku dla OPP
Ten niewątpliwy sukces organizacji zdrowotnych może wiązać się z prowadzeniem przez nie dużych kampanii zachęcających do przekazywania na ich rzecz 1% podatku - mediana kosztów tych organizacji była 2- krotnie wyższa niż wśród wszystkich OPP prowadzących płatne kampanie. Odwaga organizacji zdrowotnych w inwestowaniu środków na działania informacyjno-promocyjne była - jak się wydaje – oparta na dobrym rozeznaniu wrażliwości polskiego społeczeństwa w zakresie pomocy osobom chorym, szczególnie dzieciom. Taką tezę potwierdzają bardzo niskie średnie wskaźniki kosztów uzyskania środków z 1% podatków (9%).
Odwrotne zjawisko stwierdzono wśród „sportowo-rekreacyjnych” i „kulturalnych” OPP. Organizacje pożytku publicznego działające w tych obszarach wydawały mało na pozyskanie 1% (mediany wydatków na kampanie promocyjne były na poziomie 0,3 i 0,4 tys. zł, podczas gdy analogiczna mediana dla zbiorowości OPP inwestujących w promocję ogółem wynosiła 0,6 tys. zł), i uzyskiwały też relatywnie małe kwoty z odpisów podatkowych. W rezultacie – „sportowo-rekreacyjne” i „kulturalne” OPP miały dość wysokie wskaźniki kosztów (średnio 17% i 15%).
PODSUMOWANIE
- 10 lat temu uchwalono ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Od wejścia w życie tej ustawy stale rośnie liczba organizacji pożytku publicznego, liczba organizacji otrzymujących środki z 1% PIT oraz suma przekazywanych z tego tytułu pieniędzy.
- W 2012 r. 11 mln podatników przekazało odpisy swoich podatków na kwotę 457 mln zł.
- W 2011 r. środki z 1% podatku na kwotę 400 mln zł otrzymało 6,5 tys. organizacji pożytku publicznego.
- W stosunku do zbiorowości wszystkich działających w 2011 r. stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych, fundacji, organizacji samorządu gospodarczego i zawodowego oraz społecznych podmiotów wyznaniowych (w sumie 80,4 tys. podmiotów) liczba organizacji otrzymujących środki z 1% PIT stanowiła zaledwie 8%.
- W porównaniu do ogólnej kwoty przychodów wszystkich wymienionych organizacji pozarządowych środki z mechanizmu 1% stanowiły niespełna 2% (dane z badań SOF-1 i SOF-4 za 2010 r.)
-
Rozkład kwot uzyskanych z 1% był bardzo nierównomierny:
- chociaż średnia kwota przypadająca na jedną OPP w 2011 r. wynosiła 61,5 tys. zł, to jednak połowa z organizacji, które pozyskały środki z 1% otrzymała kwoty nie większe niż 5,8 tys. zł;
- ponad połowa wszystkich środków z 1% (54%) kumulowała się w 50 organizacjach, z których każda otrzymała środki przekraczające 1 mln zł.
- Spośród OPP, które otrzymały odpisy z 1% podatku niespełna jedna trzecia zadeklarowała, że nie prowadziła działań informacyjnych ani promujących w celu pozyskania odpisu z PIT (29%), jedna trzecia przyznała, że prowadziła takie działania ale nie wiązało się to z ponoszeniem kosztów finansowych (36%), a pozostała jedna trzecia stwierdziła, że dokonała pewnych wydatków na prowadzenie mniejszych lub większych kampanii informacyjnych lub promocyjnych (35%).
- Łącznie deklarowane przez OPP wydatki na działania informacyjne i promocyjne związane z pozyskiwaniem odpisu z PIT wyniosły 22 mln zł, co stanowiło 7% ogólnej kwoty otrzymanej z 1% PIT.
- Rozkład kwot wydatkowanych na kampanie w celu pozyskania środków z mechanizmu 1% był bardzo nierównomierny - wśród organizacji, które prowadziły odpłatne kampanie informacyjne lub promocyjne, jedna organizacja wydała średnio na ten cel 9,6 tys. zł, natomiast połowa organizacji wydała nie więcej niż 600 zł.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)