Organizacje pożytku publicznego i 1% podatku w 2011 roku
2013-04-30 10:27
Przeczytaj także: Polacy a 1 procent podatku dla OPP
-
Wskaźnik udziału kosztów kampanii w przychodach uzyskiwanych przez poszczególne OPP z 1% PIT był mocno zróżnicowany:
- wskaźnik tych kosztów wyniósł średnio 12%, ale w połowie organizacji udział poniesionych kosztów nie przekroczył 5%,
- w górnym decylu organizacji mających najwyższy udział kosztów uzyskania środków z 1% wyniósł średnio 30%.
- Duże koszty kampanii ale też ponad dziesięciokrotnie wyższe od nich przychody z 1% odnotowano wśród organizacji działających w obszarach o dużej wrażliwości społecznej – wśród OPP działających w ochronie zdrowia średni wskaźnik kosztów wyniósł 9%.
- Niskie nakłady na działania informacyjno-promocyjne i stosunkowo małe środki uzyskane z 1% odnotowano wśród organizacji zajmujących się mniej wrażliwymi obszarami takimi jak sport i rekreacja czy kultura; średnie wskaźniki kosztów dla organizacji działających w tych dziedzinach wyniosły odpowiednio 17% i 15%.
ANEKS METODOLOGICZNY
W notatce zostały przedstawione wstępne wyniki nowego badania GUS Potencjał kooperacyjny, zarządzanie oraz działania komunikacyjne wybranych organizacji non-profit zrealizowanego w 2012 r. przy wykorzystaniu formularza SOF-5. Badanie zostało przeprowadzone wśród stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych, fundacji oraz jednostek Kościoła katolickiego lub innych kościołów i związków wyznaniowych prowadzących działalność społeczną. Operat do badania był przygotowany na podstawie Bazy Jednostek Statystycznych - baza ta oparta jest na rejestrze REGON i podlega aktualizacji danymi ze źródeł administracyjnych np. z Krajowego Rejestru Sądowego. Badanie SOF-5 było realizowane, jako badanie pełne w zakresie organizacji posiadających status organizacji pożytku publicznego lub zatrudniających więcej niż 9 osób; pozostałe jednostki były objęte badaniem reprezentacyjnym. W badaniu reprezentacyjnym zastosowano warstwowy schemat losowania na podstawie warstw formy prawnej i rozmieszczenia terytorialnego (województwa, z wyodrębnieniem m.st. Warszawa). Do próby zostało dobranych ponad 20% jednostek z danej warstwy. Zastosowano alokację proporcjonalną uzupełnioną dodatkowym kryterium zapewniającym, że liczba jednostek nie mogła być mniejsza niż 400 dla każdej kategorii z ww. warstw. Ostatecznie w kartotece badania znalazło się 21,9 tys. podmiotów tj. 23% liczby jednostek znajdujących się w operacie. Dane zbierane były przez Urząd Statystyczny w Krakowie metodą papierowo-pocztową (46%) oraz elektroniczną przez Portal Sprawozdawczy (54%). W sumie zebrano ponad 16 tys. wypełnionych formularzy. Dane te uogólniono na całą populację stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych, fundacji oraz społecznych podmiotów wyznaniowych, które prowadziły działalność w 2011 r. (78,1 tys.). Do uogólnienia wyników wykorzystano dane ze źródeł administracyjnych (m.in. ZUS i Ministerstwo Finansów).
Karolina Goś-Wójcicka, Sławomir Nałęcz, Dorota Olszewska, Tomasz Sekuła
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)