eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyWydatki na reklamę: Polska i świat 2013

Wydatki na reklamę: Polska i świat 2013

2013-05-04 00:20

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę będą spadać


Bliski Wschód i Afryka Północna (MENA)

Wybuch Arabskiej Wiosny w grudniu 2012 i niepewna sytuacja społeczno-polityczna ograniczyły aktywność reklamodawców, a tym samym wzrost rynku w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. W 2011 rynek skurczył się o 14,9%, a w 2012 wzrósł zaledwie o 1,4%. Od czasu poprzednich prognoz zauważalny jest jednak wzrost pewności i aktywności międzynarodowych i lokalnych reklamodawców. W związku z tym ZenithOptimedia prognozuje, że w 2013 roku tamtejszy rynek wzrośnie o 5,5% i będzie się umacniał w przyszłych latach rosnąc o 6,8% w 2014 i o 8,9% w 2015.

fot. mat. prasowe

Średnia roczna dynamika wydatków reklamowych w podziale na regiony 2012-2015 (%)

Wybuch Arabskiej Wiosny w grudniu 2012 i niepewna sytuacja społeczno-polityczna ograniczyły aktywność reklamodawców, a tym samym wzrost rynku w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.


Największe rynki reklamowe

USA wciąż pozostają rynkiem, który przynosi najwięcej nowych dolarów na globalny rynek reklamy. W latach 2012-2015 USA powinny przynieść 28% z 76 mld USD, o które powiększy się globalny rynek.

ZenithOptimedia prognozuje, że 6 z 10 największych obecnie rynków reklamowych utrzyma swoją pozycję w 2015 roku. Będą to: USA, Japonia, Chiny, Niemcy, Australia i Korea Południowa. Trzy kraje spadną w rankingu największych rynków: Wielka Brytania na 6 pozycję, Francja – na 9, a Kanada wypadnie z pierwszej dziesiątki. Brazylia prześcignie Wielką Brytanię i stanie się piątym co do wielkości rynkiem reklamowym na świecie, natomiast w Rosja, która obecnie zajmuje 11 miejsce w światowej czołówce, w 2015 awansuje na miejsce 7.

fot. mat. prasowe

10 największych rynków reklamowych

USA wciąż pozostają rynkiem, który przynosi najwięcej nowych dolarów na globalny rynek reklamy. W latach 2012-2015 USA powinny przynieść 28% z 76 mld USD, o które powiększy się globalny rynek.


Globalne wydatki reklamowe według podziału na media

Internet jest wciąż najszybciej rosnącym medium. W 2012 roku globalne wydatki na reklamę w Internecie wzrosły o 15,1%, a w latach 2013–2015 będą rosły o 14% rocznie.

Reklama display (której szeroka definicja obejmuje też media społecznościowe i video online) rośnie najszybciej – o 20% rocznie, częściowo dzięki błyskawicznemu wzrostowi wydatków na reklamę video i w serwisach społecznościowych, które rosną o około 30% rocznie. Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach będą rosły średnio o 13% rocznie do 2015 roku dzięki ciągłemu ulepszaniu wyszukiwarek, pozwalającemu na zamieszczanie w reklamach bogatszych informacji o produktach i grafik, ulepszoną lokalizację wyników wyszukiwania, oraz rozwiązania typu „click-to-call” i geotargetowanie. Natomiast reklama ogłoszeniowa będzie rosła średnio zaledwie o 5% do 2015 roku.

fot. mat. prasowe

Reklama internetowa w podziale na rodzaje 2012-2015 (mld USD)

Reklama display (której szeroka definicja obejmuje też media społecznościowe i video online) rośnie najszybciej – o 20% rocznie, częściowo dzięki błyskawicznemu wzrostowi wydatków na reklamę video i w serwisach społecznościowych, które rosną o około 30% rocznie.


Już od połowy lat 90-tych wydatki na reklamę w Internecie rosną głównie kosztem prasy. Między 2002 a 2012 udział Internetu w globalnym media miksie wzrósł o 15 p.p., podczas gdy udział dzienników spadł o 12 p.p., a magazynów – o 5 p.p. ZenithOptimedia przewiduje, że reklama w Internecie zwiększy swój udział w rynku reklamowym z 18% w 2012 do 23,4% w 2015. W tym czasie udział dzienników i magazynów będzie wciąż malał – średnio o 1-2% rocznie. Prognozy te dotyczą wersji drukowanych, a nie serwisów internetowych dzienników i czasopism, ich wersji na tablety czy aplikacji mobilnych, które są uwzględnione w szacunkach dotyczących reklamy w Internecie. ZenithOptimedia przewiduje, że w 2013 wartość wydatków reklamowych w Internecie przewyższy wydatki na reklamę w dziennikach, a w 2015 przekroczy całkowitą wartość reklamy prasowej.

Internet przynosi także najwięcej nowych wydatków na reklamę. ZenithOptimedia szacuje, że w latach 2012–2015 Internet zapewni 59% wzrostu wydatków reklamowych. Zaraz za nim uplasuje się telewizja, która przyczyni się do 40% wzrostu.

Udział telewizji w globalnych wydatkach na reklamę ustabilizował się po 3 dekadach wzrostu – od 31% w 1980, 32% w 1990, 36% w 2000 do 39% w 2010. Obecnie spodziewany jest lekki wzrost – do 40,4% w 2013, a następnie niewielki spadek do 4,3% w 2015 roku.

fot. mat. prasowe

Udział mediów w globalnych wydatkach (%)

Udział telewizji w globalnych wydatkach na reklamę ustabilizował się po 3 dekadach wzrostu – od 31% w 1980, 32% w 1990, 36% w 2000 do 39% w 2010. Obecnie spodziewany jest lekki wzrost – do 40,4% w 2013, a następnie niewielki spadek do 4,3% w 2015 roku.


poprzednia  

1 ... 3 4

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: