Inflacja IV 2013
2013-05-16 10:10
Przeczytaj także: Inflacja III 2013
Opłaty związane z łącznością pozostały na poziomie zbliżonym do obserwowanego w marcu br. Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 0,6%).
W kwietniu br. wzrosły ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 2,0%). Koniec promocji na rynku wydawniczym spowodował, iż w kwietniu br. konsumenci więcej niż w poprzednim miesiącu płacili za gazety i czasopisma (o 5,0%). Podrożały także ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 2,2% w tym za granicą – o 3,6%, przy utrzymujących się na poziomie obserwowanym w marcu br. cenach turystyki zorganizowanej w kraju). Mniej niż w marcu br. konsumenci płacili natomiast za sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,6%).
W kwietniu br. opłaty dotyczące edukacji pozostały na poziomie notowanym w marcu br.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w poprzednim miesiącu o 0,2%.
Spośród innych towarów i usług, w kwietniu br. podrożały wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (o 0,3%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych, a także związane z opieką społeczną (po 0,2%). Odnotowano nieznaczny spadek cen w zakresie ubezpieczeń (o 0,1%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,8% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,7%), opłat związanych z mieszka-niem (o 1,1%), a także podwyżki cen w zakresie rekreacji i kultury (o 3,5%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,41 p. proc., 0,29 p. proc. i 0,28 p. proc. Obniżki opłat związanych z łącznością (o 7,3%), niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,1%), a także w zakresie transportu (o 2,2%) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,30 p. proc., 0,25 p. proc. i 0,21 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)