Zakupy w sieci: kobiety kupują z głową
2013-05-21 13:30
Przeczytaj także: Jakie kobiety robią zakupy w Internecie?
Czego nadal kobiety obawiają się kupować w sieci?
Liczba polskich amatorów wirtualnego shoppingu wzrasta z dnia na dzień. W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie, zmienia się też popularność poszczególnych kategorii. Produkty, które tylko z pozoru wydają się być trudne do kupienia w Internecie, okazują się tymi, które także znajdują swoich zwolenników. Jednakże nadal w ofertach sklepów internetowych są i takie, które wzbudzają większe obawy wśród kupujących. Internautki zapytane o to, czego raczej nie kupiłyby w sklepie internetowym w znacznej większości wskazały na leki - prawie 60% ankietowanych. W zeszłym roku w podobnym badaniu największy odsetek internautek bała się kupować żywność (36,5%). Ponadto, nadal spora liczba Polek ma obawy przed kupowaniem butów (35,8% ankietowanych). W zeszłorocznym badaniu, 74% respondentów zapytanych o to, dlaczego nie kupuje odzieży i butów w sieci wskazała, że obawia się, iż nie dopasuje odpowiedniego rozmiaru.
fot. mat. prasowe
Czego kobiety boją się kupować w sieci
59,7 % ankietowanych boi się kupować leki
Kobiety lubią kupować dla innych
Mówi się, że zakupy są domeną kobiet. Spędzają one w sklepach znacznie więcej czasu niż mężczyźni, a godzinami potrafią przeglądać, porównywać, dopasowywać i kupować produkty. Dla wielu z nich to nie tylko obowiązek, ale i forma spędzania wolnego czasu, często kojarzona z przyjemnymi emocjami.
"Zaryzykuję stwierdzenie, że kobiety dość znacząco różnią się od mężczyzn jeśli chodzi o podejście do zakupów online, ze szczególnym uwzględnieniem zakupów odzieży i obuwia. Kobiety bardziej identyfikują się z marką, są bardziej skore do wyrażania pochwał pod adresem sprzedawcy. Więcej czasu spędzają na zakupach. Widzimy to choćby po takich parametrach jak czas wizyty, liczba odsłon, liczba oglądanych opisów czy filmów produktowych, a także czas spędzany na stronie poszczególnych produktów. Kobiety zdecydowanie bardziej nastawione są na zakupy nowości, w tym przypadku często przestają zwracać uwagę na cenę produktów" – komentuje Wojciech Tomaszewski, Dyrektor ds. Marketingu i E-commerce, Answear.com.
Kobiety poza tym, że lubią kupować nowe rzeczy dla siebie, bardzo chętnie udają się do e-sklepu na zakupy dla swoich najbliższych. Nieco ponad 91% pytanych Polek w badaniu Ceneo.pl wskazało, że kupuje zawsze coś dla siebie, a dodatkowo aż ponad 42,3% dla swoich dzieci i kolejne 38,8% dla swoich partnerów.
fot. mat. prasowe
Dla kogo najczęściej Polki robią zakupy w sieci
91% pytanych Polek wskazało, że kupuje zawsze coś dla siebie
Kobiety kupują z głową
Mówi się, że kobiety dużo wydają na swoje modowe zachcianki, a tymczasem jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników Ceneo.pl, Polki nie lubią przesadzać w swoich wydatkach podczas jednorazowych zakupów. Znaczna większość z nich (ponad 54% badanych) podczas takich zakupów ubrań, butów czy dodatków nie wydaje więcej niż 300 zł. Blisko co trzecia z Pań (34,2%), nie wydaje na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków kwoty większej niż 100 zł. Zaledwie 1,7% badanych Pań wskazało, że na jednorazowe zakupy wydaje powyżej 1000 zł.
fot. mat. prasowe
Koszt jednorazowych zakupów w sieci
34,2% Pań nie wydaje na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków kwoty większej niż 100 zł
Coraz więcej Polek wie, że w Internecie mogą kupować produkty w niższych cenach. Są również coraz bardziej świadomymi konsumentkami: porównują ceny produktów, zwracają uwagę na wiarygodność e-sprzedawców, a to jest niezwykle cenne w tak zwanym „smart shoppingu”. Jego idea polega na umiejętności wyszukiwania okazji cenowych, tańszych produktów i zakupach produktów o dobrej jakości w niższej cenie. Aż ponad 84,6% pytanych Polek wskazało, że to właśnie niższa cena niż w tradycyjnym sklepie skłania je do zakupów w sklepach internetowych. Zapytane o to, co ma dla nich szczególne znaczenie kiedy kupują ubrania i buty, Panie wskazały również, że, opinie innych kupujących (64,1%) i dokładne opisy produktów (60,9% pytanych). Prawie połowa Polek zwraca także uwagę na szybki termin realizacji zamówienia (48,5%). Wyniki tegorocznego badania potwierdzają zatem , że Polki coraz częściej decydują się na zwane „mądre, przemyślane kupowanie”. Biorąc pod uwagę fakt, że średnia oszczędność dzięki zakupom w Internecie wynosi około 25%, całkowicie zrozumiałe jest stale rosnące zainteresowanie Polek tą formą kupowania. Tendencję tę można również zauważyć w ilości użytkowników porównywarki, z roku na rok przybywa kobiet doceniających ich właściwości. Jeszcze w lutym 2012 kobiety stanowiły 2 mln wśród wszystkich użytkowników Ceneo.pl, podczas gdy już w tym roku liczba ta oscyluje w granicach 2,4 mln.
"Badania dotyczące postaw finansowych systematycznie potwierdzają, że Polacy, w tym Polki, oszczędzanie z całym przekonaniem popierają, ale rzadko kiedy wdrażają w życie. Paradoksalnie jednak pewnych przejawów walki z rozrzutnością coraz częściej można się doszukać właśnie na polu zakupowych łowów. Po dwóch minionych dekadach mnożących się na rynku i nabywanych garściami produktów, dziś jedną nogą wchodzimy w erę konsumenta 2.0, przebierającego w ofertach, nie chcącego przepłacać, ważącego relację ceny do jakości. Te coraz bardziej świadome postawy rozwijają się na gruncie nowych technologii i nowych idei, wobec których kobiety zawsze były otwarte. Porównują więc ceny towarów w Internecie, korzystają z programów lojalnościowych i odważniej sięgają po niemarkowe zamienniki. Tym samym, zwłaszcza gdy mowa o większych wydatkach, dłużej, ale i dokładniej przygotowują się do decyzji o zakupie" – komentuje Malwina Wrotniak, analityk serwisu Bankier.pl.
Jak zatem wynika z najnowszego badania Ceneo.pl, Polki lubią kupować w Internecie, najchętniej odzież, obuwie, dodatki oraz kosmetyki i artykuły do domu. Robią to na pewno kilka razy w roku. Nadal jeszcze obawiają się zakupów leków i żywności w Internecie. Kupują dla siebie i najbliższych, a na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków nie wydają więcej niż 300 zł. Głównym zaletami sklepów internetowych są dla nich atrakcyjne ceny oferowanych produktów, ale kiedy kupują ubrania, buty i dodatki równie ważne są dla nich opinie innych kupujących, dokładne opisy produktów i szybki czas realizacji zamówienia.
Informacje o badaniu
Dane do raportu pochodzą z ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2013 roku wśród 1598 internautów oraz z badania w maju 2012 roku na próbie 2647 użytkowników Ceneo.pl. Odpowiedzi na pytania w kwietniu 2013 roku udzieliło 888 kobiet. Dominującą grupą ankietowanych były osoby w wieku 31 - 40 lat, mieszkających w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, z wyższym wykształceniem i będące w związkach małżeńskich z dziećmi.
Agnieszka Pająk

1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)