Rynek poligraficzny w Polsce 2013
2013-05-27 13:56
Duża popularność druku opakowań i etykiet © Moreno Soppelsa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak się miewa polska poligrafia?
Polska poligrafia na ścieżce wzrostuPolska poligrafia w ostatnich latach przeżywała dynamiczny wzrost, osiągając w 2012 roku wartość produkcji sprzedanej rzędu 12,2 mld zł. Realnie (tj. z uwzględnieniem zmian cen) wzrost produkcji sprzedanej polskiej poligrafii w latach 2009-2012 wynosił przynajmniej 7,6% rocznie. Wzrost na takim poziomie czyni branżę poligraficzną jedną z najszybciej rozwijających się branż przemysłu przetwórczego. Nie wydaje się jednak możliwe, aby udało się utrzymać dotychczasową dynamikę w (trudnym dla całej gospodarki europejskiej) 2013 roku. Prognozujemy, że realny wzrost w 2013 roku wyniesie ok. 4%. Odbicia (wzrost realny rzędu 7% r/r) można spodziewać się w 2014 roku. Szacujemy, że wartość produkcji sprzedanej sektora sięgnie wtedy 13,7 mld zł.
- Sektor poligraficzny jest cennym pracodawcą, którego rola ciągle rośnie. W 2011 roku firmy poligraficzne zatrudniały 48,4 tys. osób. Szacujemy, że w 2012 roku było to już ponad 49 tys. pracujących. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze należy do jednych z najwyższych w przemyśle przetwórczym i wynosi blisko 4 tys. zł brutto. – mówi Jacek Bajger, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Produkcja sprzedana w sektorze poligraficznym na tle przemysłu przetwórczego w Polsce
Eksport kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost
Jednym z kluczowych czynników napędzających wzrost polskiego sektora poligraficznego jest sprzedaż na rynkach zagranicznych. Lata 2009-2012 przyniosły 50% wzrost nominalny eksportu takich towarów, jak opakowania kartonowe i etykiety oraz ponad 20% wzrost eksportu książek, gazet i innych wytworów przemysłu poligraficznego. Spośród badanych firm równo połowa sprzedaje produkty i usługi na rynkach zagranicznych. W znakomitej większości są to firmy średnie i duże, wśród których odsetek eksporterów sięga blisko 80%. Najczęstszym kierunkiem eksportu towarów i usług poligraficznych są Niemcy – na ten kraj wskazało aż 64% badanych eksporterów. Innymi ważnymi rynkami są m.in. Francja, Wielka Brytania, Holandia, Czechy, Szwecja i Rosja.
fot. Moreno Soppelsa - Fotolia.com
Duża popularność druku opakowań i etykiet
Duża popularność druku opakowań i etykiet wśród polskich przedsiębiorców poligraficznych
Jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi poligrafii jest druk opakowań. Blisko dwie na trzy firmy poligraficzne posiadają w swojej ofercie druk opakowań i/lub etykiet. Plany przedsiębiorców wskazują, że w ciągu najbliższych 2-3 lat liczba firm działających w tym segmencie wzrośnie. Co więcej, 54% firm działających w tym segmencie planuje poszerzyć swoją ofertę, przy czym większe firmy planują takie zmiany częściej. Usługa druku na opakowaniach papierowych dostępna jest aż u 88% badanych firm zajmujących się drukiem opakowań. Najpopularniejszą technologią stosowaną w druku opakowań/etykiet jest offset. Spośród badanych firm zajmujących się drukiem opakowań/etykiet 38% eksportuje tę usługę, najczęściej na rynki niemiecki i brytyjski.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)