Najcenniejsze marki świata 2013 - handel detaliczny
2013-05-29 09:42
Amazon najcenniejszą marką świata w kategorii handlu detalicznego © justaa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2012 - handel detaliczny
W ciągu ostatniego roku wartość całej kategorii handlu detalicznego wzrosła o 17%, osiągając 242 mld USD (w ubiegłym roku spadek o 5%). Motorem wartości okazało się ożywienie gospodarki amerykańskiej, rosnąca rola marki jako wyróżnika sieci detalicznych, a także konieczność pozyskania konsumentów pragnących robić zakupy w dowolnym miejscu i czasie, często w biegu czy poza domem. Tegoroczne badanie zostało rozszerzone – uwzględniono w nim także (po raz pierwszy) sieci apteczno-drogeryjne oraz domy handlowe.Dzięki wzrostowi wartości o 43% w stosunku do ubiegłego roku Home Depot zajmuje 9. miejsce na liście najszybciej rosnących marek (Top Risers). W ten sposób awansował on o 21 miejsc do góry w rankingu Top 100 (obecnie na 41. pozycji). Home Depot zajmuje 3. miejsce w kategorii handlu detalicznego i zyskuje dzięki rosnącemu optymizmowi konsumentów w USA. Inną szybko rosnącą marką jest Ebay, notujący wzrost wartości o 40% do poziomu 17,7 mld USD. Marka ta awansowała o 17 miejsc i obecnie zajmuje 47. pozycję w rankingu Top 100.
fot. justaa - Fotolia.com
Amazon najcenniejszą marką świata w kategorii handlu detalicznego
Debiutantem w pierwszej setce jest sieć Woolworths – na 80. pozycji w całym rankingu i 8. w kategorii handlu detalicznego. Wartość tej marki wynosi 11 mld USD. Inni debiutanci w tej kategorii to Whole Foods (13), Walgreens (14), CVS (15) oraz Coles (20). Zmiany te nastąpiły częściowo wskutek zmiany zakresu kategorii – od tego roku obejmuje ona również sieci drogeryjno-apteczne. Jedyną siecią, która wypadła z Top 100, był Carrefour (miejsce 98. w ubiegłym roku). Aldi spadł o 12 miejsc na pozycję 99., notując 5-procentowy spadek wartości (do 8,9 mld USD).
Robin Headlee, wiceprezes Millward Brown Optimor, stwierdził: „Amazon odzyskał palmę pierwszeństwa dzięki temu, że postawił klienta na pierwszym miejscu. Tegoroczny ranking wskazuje, że konsumenci doceniają efektywność i wartość, jaką oferują im duże sieci handlowe. Nasza analiza wskazuje jednak, że w kategorii handlu detalicznego obniżyły się nieco takie wskaźniki jak chęć posiadania marki, zaufanie i polecanie przez użytkowników. Aby dotrzeć na szczyt, firma musi zaoferować silną obietnicę i konsekwentnie ją realizować. Musi być także innowacyjna i reagować na potrzeby konsumentów, wyróżniając się w sposób dla nich istotny”.
Inne ważne wyniki z rankingu sektora detalicznego:
- Mocna obecność: Najcenniejsze marki branży detalicznej są dostępne wszędzie tam, gdzie są klienci – nawet Amazon otworzył sklep „w realu”, żeby zapewnić klientom nowe doświadczenie ze swoją marką. Marki te tworzą ekosystemy, które wychodzą do konsumentów i w jednolity sposób się z nimi kontaktują, zapewniając im spójne doświadczenie w różnych kanałach kontaktu. Aby wygenerować ruch i zbudować lojalność, detaliści dokładali wielu starań, aby konsumenci lepiej się czuli w ich sklepach.
fot. mat. prasowe
Pierwsza dziesiątka najcenniejszych marek handlu detalicznego – 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)