MSP nie stać na szkolenia
2005-06-24 01:27
Przeczytaj także: Więcej inwestycji w IT
Z badania wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa nie potrafią wykorzystać narzędzi teleinformatycznych do ekspansji rynkowej. Grupę firm o najwyższym potencjale rozwoju oraz wzrostu gospodarczego, jakimi są MSP cechuje brak świadomości, wiedzy i informacji o możliwościach zwiększania konkurencyjności poprzez pełniejsze wykorzystanie technologii IT. Zwiększenie szans rozwoju dotyczy zarówno rynku lokalnego, jak i możliwości, które pojawiły się wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.Niemal najniższa wartość zbiorczego MSI jest rezultatem spadku wszystkich wskaźników cząstkowych. Nawet wskaźnik odzwierciedlający oceny wpływu bieżących wydarzeń gospodarczych i politycznych na sytuację ich firm, który w ciągu minionych kilku edycji kształtował się coraz bardziej pozytywnie, wykazał obecnie bardzo wyraźny spadek. Do poziomu zaledwie 4,4% spadł bowiem udział ocen o pozytywnym wpływie bieżących wydarzeń gospodarczych i politycznych na sytuację firm, natomiast ponownie wyraźnie wzrósł odsetek odpowiedzi uznających ten wpływ za negatywny (do ok. 47% – jak rok temu). Ankietowani przedstawiciele firm jakby utracili swą budowaną dotychczas odporność na zawirowania polityczne, co można wyjaśnić rosnącą niepewnością na temat programów i planów gospodarczych przyszłej ekipy rządowej.
Obok stałych pytań, na podstawie których tworzony jest wskaźnik MSI zadawane jest pytanie dodatkowe. W obecnej edycji dotyczyło ono korzystania przez badane firmy ze szkoleń informatycznych. Odpowiedzi wydają się wyjaśniać niski stopień wykorzystania zasobów IT w małych i średnich firmach. Okazało się bowiem, że prawie dwie trzecie badanych firm nigdy nie korzystało z takich szkoleń mimo, że jest to sposób podnoszenia kwalifikacji zatrudnionych.
Zaskakujące wyniki dała analiza przyczyny tego stanu rzeczy. Spośród siedmiu odpowiedzi do wyboru ponad 66% respondentów zadeklarowało, że nie widzi potrzeby korzystania ze szkoleń przez siebie, czy swoich pracowników. Co więcej: jako pracodawcy ankietowani nie widzą potrzeby inwestowania w kwalifikacje własnych pracowników, uważając (aż 15% odpowiedzi), że pracownicy powinni sami dbać o swoje szkolenia.
W badanej grupie 29% ankietowanych stwierdziło, że ma pilniejsze wydatki, a 8,8% odpowiedziało „chciałbym, ale nie stać mnie na ten wydatek”. Razem oznacza to, że dla niemal 38 % badanych firm cena szkoleń jest za wysoka.
„Biorąc pod uwagę, że fundusze europejskie dofinansowują szkolenia dla małych i średnich firm aż w 80%, należy zrobić wszystko, żeby uświadomić przedsiębiorcom takie możliwości . Jednak duży niepokój budzi fakt, że instytucja zarządzająca funduszami w Polsce odrzuciła w pierwszym i drugim terminie ponad 80% wniosków firm oferujących szkolenia dla MSP.” – powiedział dr Michał Goliński, kierujący Zakładem Gospodarki Informacyjnej i Społeczeństwa Informacyjnego w Katedrze Informatyki Gospodarczej SGH.
Z danych ogłoszonych przez PARP wynika, że dotychczas zaakceptowane zostały do realizacji wnioski na szkolenia w ramach SPO RZL Działanie 2.3 Schemat A na kwotę 134 mln zł. Cała pula, dostępna na to działanie, przekracza 800 mln zł. Ogłoszenie następnej tury zaakceptowanych wniosków PARP przewiduje na 30.06. Wśród już zaakceptowanych wniosków jest tylko jeden projekt szkoleń typowo informatycznych o charakterze ogólnym, a więc skierowanym do szerokiej grupy odbiorców, w tym przedsiębiorstw małych i mikro.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl