Najcenniejsze marki technologiczne świata 2013
2013-05-31 13:41
Niska dynamika wzrostu sektora technologicznego © violetkaipa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najcenniejsze marki technologiczne świata 2012
Samsungowi udało się pogodzić okres imponujących innowacji z jednoczesną walką o udział w rynku – w ostatnim roku Samsung wydał na reklamy o 1,6 mld USD więcej, co było równoznaczne ze wzrostem tych wydatków o 33% w stosunku do poziomu przychodów koncernu. Działania te zaowocowały dla Samsunga sukcesem sprzedażowym smartfonów z rodziny Galaxy.Cały sektor technologiczny odnotował jednak spadek o 1%, do poziomu 728 mld USD, choć jeszcze w ubiegłym roku wzrósł o 2%. Mimo to aż cztery z pierwszej dziesiątki najcenniejszych marek świata należą do tego sektora, w tym Apple, który zachował pozycję nr 1 i jest najcenniejszą marką świata (wartość: 185 mld USD). Sukces ten Apple zawdzięcza sile swojej marki oraz odróżnianiu się w sposób istotny od konkurencji. Wiodącą pozycję udało się zachować mimo dramatycznego obniżenia tempa wzrostu, aż o 95%, wskutek gwałtownego spadku kursu akcji Apple’a. W efekcie wartość tej marki zwiększyła się zaledwie o 1%. W ubiegłym roku kalifornijski gigant technologiczny osiągnął natomiast 19-procentowy wzrost wartości swojej marki.
Marką nr 2 jest Google, któremu przysłużyło się sceptyczne nastawienie inwestorów wobec akcji Apple’a. Akcje Google’a osiągnęły rekordowy poziom cenowy dzięki przychodom z reklam powiązanych z przeglądarką, dominacji rynkowej systemu operacyjnego Android dla urządzeń mobilnych oraz powszechnemu korzystaniu z poczty Gmail. Po raz kolejny Google jest poważnym kandydatem do zrzucenia Apple’a z piedestału – marka ta przeszła od ubiegłorocznego spadku o 3% do wzrostu o 5% w tegorocznym rankingu, a jej wartość wynosi obecnie 114 mld USD.
fot. violetkaipa - Fotolia.com
Niska dynamika wzrostu sektora technologicznego
Niska dynamika wzrostu sektora technologicznego jest odbiciem sytuacji w wielu firmach, które w 2012 r. wprowadziły na rynek kolejne wersje istniejących już produktów (np. iPhone 4 czy 5) zamiast znaczących innowacji. Takie podejście nie wzbudziło entuzjazmu ani wśród konsumentów, ani inwestorów.
Gwałtownie rosnąca popularność mediów społecznościowych w Chinach była motorem wzrostu wartości serwisu Tencent (skok o 52%), dając mu piąte miejsce wśród najszybciej rosnących marek (Top Risers) oraz 21. miejsce w pierwszej setce. Yahoo to piąta pod względem wartości nowość w pierwszej setce, obecnie na 92. miejscu z wartością 9,8 mld USD (nowy prezes podniósł oczekiwania i kurs akcji tej spółki).
Losy Facebooka zmieniły się radykalnie – po wyczekiwanym debiucie giełdowym kurs jego akcji gwałtownie spadł. Marka ta, obecnie zajmująca 31. miejsce w Top 100, odnotowała w ubiegłym roku spadek swojej wartości o 36%, do poziomu 21,3 mld USD.
Robin Headlee, wiceprezes Millward Brown Optimor, stwierdził: „Apple jest nadal wart 8 razy więcej niż Samsung i utrzymuje pozycję nr 1 mimo niekorzystnego nastawienia inwestorów i spadku kursu swoich akcji. Dzieje się to ze względu na siłę marki Apple, która jest jego tajną bronią – Apple umiejętnie wprowadza innowacje i zachowuje atrakcyjność dla konsumentów na gwałtownie zmieniającym się i wysoce konkurencyjnym rynku. Zdolność Apple’a do utrzymania pozycji lidera mimo rosnącej konkurencji wskazuje, jak ogromną wartością dla firm są silne marki. Marka przynosi firmie Apple o 18% więcej niż w przypadku Samsunga. Ludzie wciąż kochają Apple bez względu na kursy jego akcji. Jest to marka, która nadal ma istotną ofertę, proponuje innowacje, cieszy się zaufaniem i jest rekomendowana przez kupujących”.
Inne ważne wyniki z rankingu branży technologicznej:
- Wzloty i upadki w Chinach: W przeciwieństwie do spadającej wartości marki Facebook, wartość jego chińskiego odpowiednika Tencent podskoczyła aż o 52%. Serwis ten ma prawie 800 mln aktywnych użytkowników swojego komunikatora QQ. W roku 2012 chińscy internauci byli niezwykle zainteresowani usługą WeChat, dzięki której można prowadzić rozmowy głosowe i przesyłać SMS-y z urządzeń mobilnych za pośrednictwem Internetu, unikając w ten sposób opłat za SMS-y. Wartość wiodącej chińskiej przeglądarki Baidu spadła natomiast o 16%. Inwestycje służące przygotowaniu marki na przejście z komputerów na urządzenia mobilne obniżyły poziom zysków Baidu, co odbiło się niekorzystnie na wartości jego marki.
fot. mat. prasowe
Najcenniejsze marki technologiczne – 2013
Informacje o badaniu
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 to jedyna na świecie wycena wartości marek, w której uwzględnia się nie tylko rygorystyczną analizę danych finansowych, wyceny rynkowe, raporty analityczne i profile ryzyka, ale również opinie o poszczególnych markach. Raport badawczy (dostępny w Internecie) zawiera ranking oraz analizę najcenniejszych marek dla kluczowych regionów świata oraz dla 13 sektorów rynkowych, w tym technologii i telekomunikacji.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)