Rynek mediów i reklamy 2013-2017
2013-06-06 11:11
Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2012-2016
- Możemy zatem mówić o spodziewanym znaczącym wzroście rynku mobilnego Internetu na przestrzeni kolejnych 5 lat, przy jednoczesnym wchodzeniu w fazę nasycenia przez rynek szerokopasmowy (poziom penetracji 45%). Oczywiście kluczowy dla rozwoju Internetu mobilnego będzie zarówno w Polsce jak i na świecie postęp w zakresie budowy sieci 4 generacji jak i ceny smartfonów. Dodatkowo na naszym rynku istotne znaczenie mogą mieć fundusze europejskie przeznaczone na poprawę infrastruktury – powyższe czynniki przełożą się na wzrost liczby użytkowników Internetu mobilnego do poziomu 20 milinów w 2017 r.
- Przyglądając się najszybciej rozwijającym się rynkom świata, mimo dwu cyfrowych wzrostów, nasz rynek będzie wyglądał skromnie – dla porównania na Bliskim Wschodzie i w Afryce stopa wzrostu rynku mobilnego Internetu osiągnie poziom CAGR bliski 33% między 2012 a 2017 r., czego kluczowym czynnikiem będzie znaczący wzrost liczby użytkowników (CAGR na poziomie prawie 38%).
„Rynek dostępu do Internetu, a szczególnie jego cena i parametry techniczne są kluczowe dla rozwoju całego rynku mediów, w tym głównie treści multimedialnych. Na rynkach rozwiniętych sam dostęp do Internetu już dawno przestał być produktem luksusowym stąd i wzrosty na rynkach zachodnioeuropejskich czy w USA na średniorocznym poziomie odpowiednio 2,6% oraz 4,4% dla Internetu szerokopasmowego oraz 14,3% i 16,5% dla Internetu mobilnego będą znacząco niższe w porównaniu z rynkami azjatyckim czy afrykańskim, gdzie potencjał wzrostu dla rozwoju dostępu do sieci jest znacząco wyższy. Dla przykładu w Indiach średnioroczny wzrost wartości rynku mobilnego dostępu do Internetu będzie rósł na poziomie ponad 30% rocznie, a w Pakistanie nawet ponad 70% rocznie. W Polsce po latach nadrabiania zaległości dostęp do Internetu przestał być ‘produktem’ luksusowym stąd i pole do dalszych wzrostów rynku w okresie kolejnych 5 lat szacowane jest na poziomie 14,5% rocznie” – podkreśla Marcin Kałkucki, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.
Reklama internetowa w Polsce i na świecie
- Coraz większa ilość czasu, którą poświęcamy na korzystanie z Internetu, zwłaszcza z uwagi na dynamicznie rosnącą popularność portali społecznościowych, powinna sprzyjać rozwojowi rynku reklamy internetowej w nadchodzących latach. Prognozowany przez PwC średni roczny wzrost wydatków w tym segmencie w tempie 13,9% rocznie pozwoli rynkowi reklamy internetowej osiągnąć w Polsce 1,131 mln USD w 2017 r.
- Dominującym rodzajem reklamy internetowej w Polsce są formy graficzne (tzw. display advertising). Wydatki w tym segmencie będą jednak rosły do 2017 r. najwolniej, w tempie ok. 10% rocznie, podczas gdy największe wzrosty zanotuje segment reklamy wideo – spodziewamy się, że do 2017 r. będzie on rósł w tempie blisko 48% co roku.
- PwC szacuje, że w Polsce na reklamę w wyszukiwarkach przeznacza się obecnie niewiele ponad 1/3 wydatków. W najbliższych 5 latach ten udział ulegnie nieznacznemu zwiększeniu (do 36%), a estymowany przez PwC wzrost w tym segmencie rynku wyniesie średnio 14% rocznie.
„Pomimo spowolnienia dynamiki wzrostu w ostatnim roku do ok. 10%, wydatki na reklamę w Internecie będą nadal stanowiły najszybciej rosnący segment całego rynku reklamy w Polsce. Do 2017 r. wydatki na reklamę w Internecie prawie zrównają się z wydatkami na reklamę telewizyjną (od kilku lat przewaga rynku reklamy w Internecie jest faktem na przykład w Wielkiej Brytanii). Jednocześnie prognozowane tempo wzrostu naszego rynku średniorocznie o 13,9% znacząco przewyższa jednocyfrową dynamikę prognozowaną w większości państw Europy Zachodniej” - zauważa Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.
Branża kinowa w Polsce i na świecie
- Globalna wartość rynku kinowego obejmującego wpływy z tradycyjnych kin, reklamy kinowej, fizycznych oraz cyfrowych treści filmowych będzie – wg ekspertów PwC – rosła w okresie kolejnych 5 lat na poziomie 3,6% rocznie by osiągnąć wartość 106 mld USD, wobec 89 mld USD w 2012 r. Tradycyjna część kinowa, odpowiadająca za prawie 40% wartości rynku filmowego, charakteryzować się będzie dynamiką wzrostu na poziomie 5% rocznie, a motorem rozwoju będzie dystrybucja treści poprzez serwisy streamingowe oraz VOD (CAGR na poziomie 19% rocznie), szczególnie na rynkach azjatyckich oraz na kontynencie amerykańskim.
![Rynek reklamy i mediów w I poł. 2014 r. [© patpitchaya - Fotolia.com] Rynek reklamy i mediów w I poł. 2014 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Rynek-reklamy-i-mediow-w-I-pol-2014-r-141932-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)